Suomen Maavoimien tilaamista NH90-kuljetushelikoptereista pysyy maan pinnalla jatkuvasti yli puolet erilaisten vikojen vuoksi. Pahimmillaan tilanne äityi niin pahaksi viime vuonna, että parista kymmenestä kopterista käytössä oli kolme, kertoo Helsingin Sanomat.

Maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta kertoo, että helikoptereiden uudeksi käyttöastetavoitteeksi on asetettu 50 prosenttia. Hän myöntää, että käyttöastetavoitteeksi luku on matala.

– Se ei ole meille mikään ylpeydenaihe. Toivoisimme, että se olisi parempi. Ei auta itkeä, kun olemme tässä tilanteessa. Olemme yrittäneet saada tätä hanskaan eri osapuolten kesken vuoden ajan. Parempaan suuntaan ollaan menossa. Elämme sillä helikopterilla, joka meille on ostettu.

NH90-kopetereita on tehty yhteistilauksena yli kymmeneen maahan. Suomessakin helikopterit nousivat otsikoihin jo ennen kuin ensimmäinen NH90 oli tuotu maahan, sillä niiden luovutus viivästyi useita vuosia.

NH90-helikopterin tyyppivioista ja ruosteesta on noussut julkista keskustelua monessa maassa. Esimerkiksi Hollanti kieltäytyi vastaanottamassa jo tilattuja NH90-helikoptereita ennen kuin ruostelaskun maksusta on sovittu kopteria valmistavan NH Industriesin kanssa.