Talvirenkaiden vaihto menee uusiksi Suomessa syksyllä 2020. Silloin on ensi kertaa voimassa uusi tieliikennelaki, joka muuttaa talvirengaspakon keliperusteiseksi.

Autorengasliiton mielestä uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa. Muuten rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta saattaa toteutua.

"Uudet talvirengassäännöt ovat siinä mielessä nykyisiä selkeämmät, ettei jatkossa tarvitse muistella erilaisia käyttöaikoja talvirenkaiden ja nastarenkaiden välillä", Autorengasliitto toteaa tiedotteessaan.

Toistaiseksi noudatetaan ajoneuvojen käyttöasetuksen mukaista kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1. marraskuuta alkaen ja muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa huoletta alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kehottaa autoilijoita kiinnittämään huomiota sekä ajonopeuteen että rengastukseen syksyn muuttuvissa olosuhteissa.

”Uudessa tieliikennelaissa korostetaan kuljettajan omaa vastuuta myös rengasasioissa. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan lain mukaan talvirenkaita on käytettävä marras–maaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää”, Ihalainen toteaa.

Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Juha Mustakangas näkee talvirengaspakon uudistamisessa sekä uhkakuvia että mahdollisuuksia.

”Suurin osa autoilijoista toimii varmasti vastuullisesti jatkossakin, mutta kesärenkailla talvella ajavien riskikuljettajien määrä saattaa kasvaa. Toisaalta autoilijat saattavat tiedostaa tieolosuhteet ja renkaidensa suorituskyvyn entistä paremmin, ja ajaa niiden mukaisesti.”

Mustakankaan mukaan talvikeli on määritelty tieliikennelain perusteluissa, mutta siitä on myös tiedotettava selkeästi lain täytäntöönpanon yhteydessä. Talvikelillä tarkoitetaan ”tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi”.

Keliperusteinen talvirengaspakko on ollut Ruotsissa voimassa jo 2000-luvun alusta lähtien. Siellä talvirenkaita on käytettävä joulu–maaliskuun aikana talvikelin vallitessa.

Nastarenkaiden käyttö sallitaan 1.10.–15.4. sekä muunakin aikana, jos keli sitä edellyttää. Eri rengastyyppien yleisyyttä seurataan Ruotsissa vuosittain Trafikverketin ja rengasalan toimijoiden yhteistyönä.

Seurantatutkimusten mukaan ruotsalaisautoilijat noudattavat keliin sidottua talvirengaspakkoa esimerkillisesti. Viime vuosina talvirenkaiden osuus talviliikenteessä on ollut yli 99 prosenttia, Keski- ja Pohjois-Ruotsissa jopa sataprosenttista.

Alkuvuonna 2018 kitkarenkaiden osuus talvirenkaista oli Ruotsissa 39 prosenttia. Kitkarenkaista peräti 22 prosenttia oli Keski-Euroopan talvioloihin tarkoitettuja.

(Juttu on julkaistu alun perin 21.10.2018.)

LUE MYÖS:

Millaiseen asuntolainaan tulosi riittävät? Teimme laskelman, joka paljastaa suuruusluokan

Sitran huippupalkka menossa uusiksi: 19 000 €/kk pöydällä – perussuomalainen varapuheenjohtaja laskisi vielä enemmän

Tutkijat kehittivät tekoälyn parantamaan pakolaisten työllisyyttä – Professori turhautui Ruotsiin: ”Jos vain tunnette jonkun jolla on vähän valtaa”