Facebook-villitys on vallannut niin poliitikot kuin poptähdetkin, mutta nyt näyttää huolestuttavalta. Isossa-Britanniassa Facebook-käyttäjien määrä nimittäin kääntyi laskuun tammikuussa, ensimmäistä kertaa.

Timesin mukaan analyytikot puhuvat nyt ”Facebook-uupumuksesta”. Liekö termi syntynyt siitä, kun työuupumuksesta kärsivät ovat helpottaneet oloaan hengaamalla yhteisösivustoilla?

Kysymys ei ole mitenkään merkittävästä pudotuksesta: viiden prosentin lasku eri kävijöiden määrässä verrattuna joulukuuhun voi olla vain kausivaihtelua. Mutta on Facebook alkanut ärsyttääkin. Marraskuussa Facebook julkisti tietoja käyttäjien shoppailutottumuksista ilman lupaa.

Ylipäätään Facebookin uusi mainosstrategia herätti käyttäjissä sellaisen protestin, että sivusto joutui taipumaan ja pehmentämään linjaansa. Uudet mainostoiminnot käytännössä tekivät käyttäjistä mainostajia tahtomattaan.

Tässä kuussa Facebook taipui uudelleen ja päätti helpottaa käyttäjien profiilien täydellistä poistamista palvelimeltaan. Toisin sanoen sivusto joutui tekemään käyttäjille helpommaksi sivuston käytön lopettamisen.

Nettialan aikakauslehti New Median Nic Howell sanoo Timesille, että kysymys voi olla myös yhteisösivuston muuttumisesta liian kaupalliseksi. Kun poliitikoita ja suuryrityksiä alkaa olla Facebookissa liikaa, sen ydinkäyttäjät pakenevat uusien, uskottavampien palveluiden helmoihin.

Tiedot Facebook-käyttäjien laskusta keräsi Nielsen Online, jonka nettianalyytikko Alex Burmaster sanoo käyttäjien ehkä kokevan hankalaksi profiiliensa hallinnoinnin. Kaiken maailman ohjelmistojen kokeilu on ehkä aluksi hauskaa, mutta pian voi alkaa tuntua siltä, että tietoa tulee liikaa.