Ulkomainontaa myyvä JCDecaux on aloittanut näkyvän vaikutuskampanjan, jolla vastustetaan lausuntokierroksella olevaa lakiesitystä mietojen alkoholijuomien markkinointikiellosta.

Yhtiön toimitusjohtaja Klaus Kuhanen sanoo suoraan, että JCDecaux puolustaa omaa elinkeinoaan. Kuhanen näkee mietojen alkoholijuomien markkinointikiellon ”joidenkin piirien” projektina.

- Tämä ajatus alkoholin mainonnan kiellosta nousee sosiaali- ja terveysministeriöstä parin vuoden välein, Kuhanen sanoo Uudelle Suomelle.

- Joillain STM:n virkamiehillä tämä [kieltäminen] on missiona ja he eivät anna periksi. Herää kysymys, onko tämä harvainvaltaa vai ovatko kansalaiset todella halukkaita näin tekemään.

Kuhasen kritiikki ministeriön virkamiehiä ja lakiesitystä kohtaan on tylyä. Hän lukee ministeriön lakiesityksen perusteluja siten, että mietojen alkoholijuomien markkinointikielto halutaan voimaan varmuuden vuoksi.

- Ei ole tietoa, toimiiko se, muttei se ainakaan haittaa, Kuhanen arvostelee.

Alkoholin markkinointikiellon lisäksi lähiaikoina ministeriöistä ja eduskunnassa on esitetty erilaisia varsin yksityiskohtaisia kieltoja.

Tänään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta otti kannan, jonka mukaan itsepalvelusolariumit tulisi kieltää. Muutama viikko sitten eduskunta päätyi kannattamaan puhelinliittymien markkinoinnin kieltämistä puhelimitse.

Klaus Kuhanen puhuu yleisellä tasolla.

- Olisiko niin, että valtiovalta oli juuttunut menneisyyteen? Kuin siellä ajateltaisiin, että kansalaiset tarvitsevat holhousta ja on virkamiesten tehtävä sitä tarjota.

”Ymmärretty väärin”

JCDecauxin kampanja on saanut kritiikkiä. Tänään sosiaalisessa mediassa levisi Pär Österlundin blogikirjoitus, jossa hän hämmästelee Joisitko vähemmän –kampanjaa.

- Koko kampanjasta tekee huomionarvoisen mainostajan väite siitä, ettei mainonta toimi. Melkein kuin Paulig mainostaisi, että kahvi on pahaa ja epäterveellistä, Österlund kirjoittaa.

Klaus Kuhanen vastasi viime yönä Österlundin kirjoitukseen.

- Verkkokeskustelijat onnellisesti sotkevat alkoholin kokonaiskulutuksen ja markkinoinnin vaikutuksen toimialan sisäisiin muutoksiin, Kuhanen selittää.

- Markkinafakta on, että mietojen alkoholijuomien kohdalla kasvavat mainoseurot eivät kasvata kulutusta. Ne siirtävät sitä toimijalta toiselle. Tämä on ollut panimoteollisuuden dilemma pitkään.

”Ongelma muualla”

Ulkomainosmies ei allekirjoita väitettä, jonka mukaan pelkkä tuotemainonta vähentäisi nuorten halua juoda alkoholia.

- Alkoholiongelma poikii kotoa, kasvatuksesta ja vanhempien esimerkistä. Ei markkinoinnista, Kuhanen sanoo.

Nuorten asenne alkoholiin on muuttunut viime vuosina negatiivisemmaksi ja kulutus laskenut.

Mainosyhtiöiden lisäksi Journalistiliitto ja media-ala sekä panimoteollisuus ovat markkinointikieltoa vastaan. Kiellon kannalla ovat olleet esimerkiksi lastensuojelujärjestöt.

Lakiesityksen lausuntokierros päättyi tällä viikolla. Sosiaali- ja terveysministeri Maria Guzenina-Richardson tekee lausuntokierroksen jälkeen päätöksensä, esittääkö hallitus lakia eduskunnalle.