Kilometrikorvausuudistuksen hyödyt ovat kutistuneet kymmenesosaan aiemmin arvioidusta.

Uudistusta on perusteltu valtion saamalla taloudellisella hyödyllä.

Kilometrikorvausuudistuksen tuoma, julkisuuteen esitetty, 70 miljoonan euron tulo onkin kutistunut valtiovarainministeriön budjettiesityksessä 6-7 miljoonaan euroon, Markkinoinnin ja oston edunvalvontajärjestö SMKJ kertoo.

– Rahaahan se on kuusi miljoonaakin euroa, mutta kannattaako ongelmallista uudistusta painaa eteenpäin tuon vuoksi, kun negatiiviset vaikutukset ovat jo käyneet ilmeisiksi, SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen kertoo.

Uudistuksen menetykset esimerkiksi uusien autojen hankinnasta kertyviin verotuloihin ovat SMKJ:n mukaan 20 miljoonaa euroa vuodessa.

– Onko ministeriöllä ja poliitikoilla valmiutta haudata hanke tai ottaa edes aikalisä parempaa valmistelua varten? Häkkinen kysyy.

Myös Puuliitto on arvostellut kilometrikorvauksen uudistamista, koska se iskisi pahasti erityisesti suomalaisten metsurien lompakolle.

– Välillinen vaikutus voi olla se, että metsänostajat päättävät olla ostamatta metsää kaukaisimmilta palstoilta, Puuliiton puheenjohtaja Sakari Lepola kertoi Uudelle Suomelle aiemmin tällä viikolla.