Energiayhtiö Vapon viestinnästä ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Ahti Martikainen ihmettelee sähköautosuunnitelmaa, jonka toteuttamiseksi ei ole toistaiseksi esitetty keinoja. Ilman investointeja Suomen sähköautokantaa ei saada nostettua, Martikainen muistuttaa.

Hallitus julkistaa tänään energia- ja ilmastostrategiansa. Sähköautotavoitteen on kirjannut liikenteen uudistamista pohtinut työryhmä, jonka urakka valmistui hiljattain.

Martikaisen mukaan Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 109 000 henkilöautoa, mutta kaiken kaikkiaan Suomen autokannassa on vain 600 sähköautoa.

– Tästä huolimatta ehdotetaan [ilman sen kummempia keinoja], että tavoitteena on, että vuonna 2030 meillä olisi 250 000 sähköautoa. Miten? Martikainen kysyy Facebook-päivityksessään.

– Kolmeen vuoteen sähköautojen osuus ei nouse millään ilveellä juurikaan nollasta. Eli 2020 meillä on reilut 3 miljoonaa polttomoottoriautoa eli sen jälkeen joka vuosi pitäisi 25 000 autoa eli 25 % kaikista vuosittain reksiteröitävistä autoista olla sähköautoja. Ilman pakkoa ei onnistu, hän jatkaa.

Martikainen muistuttaa myös, että ”pakot maksavat”.

Helsingin Sanomat huomautti tänään, että Saksa tukee uusien sähköautojen ostajia 4 000 euron ostotuella, jolllaista myös liikenneministeriön työryhmä ehdotti. Työryhmässä ostotukea vastustivat sekä valtiovarainministeriö että öljy- ja biopolttoainealan edustajat, HS kertoo.

Hallituksen energia- ja ilmastostrategiasta selviää, aikooko hallitus tukea sähköautoilua.