Työministeri Jari Lindström (sin.) haluaa kehittää oppisopimuskoulutusta Suomessa. Hän viittaa Saksaan ja yleisemmin Keski-Eurooppaan, jossa oppisopimuskoulutuksella on vuosisataiset perinteet.

–Siellä puhutaan mestari-kisälli-mallista, jossa osaaminen ja ns. hiljainen tieto siirretään työpaikalla sukupolvelta seuraavalle. Näissä maissa ammattitutkintoon tähtäävät menevät mielellään oppisopimuskoulutukseen. Yritykset kouluttavat työntekijänsä ja työllistyminen on siten lähes varmaa, Lindström toteaa Puheenvuoron blogissaan .

Hän kertoo työministerinä tavanneensa monia yrittäjiä, jotka sanovat voivansa mielellään tarjota oppisopimuskoulutusta. Suuri este tuntuu Lindströmin mukaan olevan se, ettei työpaikalta voi useinkaan irrottaa työntekijää pelkästään kouluttamaan uusia työntekijöitä.

–Yksi mahdollinen ratkaisu olisi ”mentori”-malli, jossa kouluttaja kiertäisi saman alan yrityksissä samalla seudulla ohjaamassa oppisopimuskoulutettavia ja kulut jaettaisiin yritysten kesken. Toinen idea on ”seniori-juniori” -malli. Rakennusalalla ja muilla vastaavilla fyysisesti raskaan työn aloilla lähellä eläkeikää olevien henkilöiden osaamista tulisi hyödyntää entistä paremmin antamalla heille ohjattavaksi alalle tulevia nuoria. Se olisi arvokasta osaamisen siirtämistä sukupolvelta toiselle, Keski-Euroopan mestari-kisälli-mallin mukaan, ministeri ehdottaa.

Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen tarttui heti Lindströmin ideaan.

–Tälle ennättäisi vielä tehdä jotakin. Ei jää kokoomuksesta kiinni. Sallitaan alhaisempi alkupalkka germaanisen perinteen mukaisesti, hän tviittasi.

Jari Lindström korostaa, että on erittäin tärkeää, että nuoret löytävät koulutuksen jälkeen työtä.

–Nyt varsinkin nuorten miesten ja maahanmuuttajataustaisten työllistyminen on vielä liian heikkoa. Monelle oppisopimuskoulutus sopisi koulunpenkkiä paremmin. Olen varma, että oppisopimuskoulutusta lisäämällä saataisiin nuorille paremmin työtä ja uskon, että lyhyen täsmäkoulutuksen sekä pidemmän tutkintoon johtavan koulutuksen eräänlaisia mentorimalleja voisi kehittää tuoreen ammatillisen koulutuksen reformin ohella, hän kommentoi.

Lindström sanoo haluavansa samalla kuitenkin painottaa, ettei ammattikouluverkostoa eikä ammatillisen koulutuksen työpaikkoja tule karsia.

–Kouluja ja opettajia tarvitaan jatkossakin, kaikkea kun ei voi oppia työpaikalla. Mutta yritykset tarvitsevat tukea opiskelijoiden ohjaukseen. Lisäksi mitä haastavampia nuoria tuodaan työelämään sitä enemmän tukea ja ohjausta he tarvitsevat.