Kauden viides rallin MM-sarjan osakilpailu ajetaan tulevana viikonvaihteena Argentiinassa. Maalla on pitkät ralliperinteet, joita sään haltijat harvoin kunnioittavat. Tällä kertaa on mahdollista, että homma menee välillä jopa mutapainiksi.

Jari-Matti Latvala on voittanut kertaalleen Argentiinassa, vuonna 2014, mutta makeat muistot eivät Toyotan suomalaiskuljettajaa juuri auta. Alkukauden aikana Latvala on väläytellyt kilpailukykyistä vauhtia, mutta palkintokorokesijoitukset ovat toistaiseksi jääneet vain haaveeksi.

- Nyt olisi todella tärkeää, että saisi homman luistamaan ja ajon sujumaan. Ihan riittävän hankala alkukausi on jo takana. Se on ollut huonoa ajoa minulta, Latvala soimaa itseään.

Rallireitillä alkuviikosta myrskynneet sateet ovat sulattaneet teiden pinnasta pois hiekkakerroksen, jonka alta nyt kutsuvasti kurkistelee useissa paikoin isokokoiset maakivet.

- Täällä mennään sunnuntain lenkkiä lukuun ottamatta kovaa. Hiekasta pilkistävät kalliot voivat tehdä tuhojaan autolle. Hitaissa ralleissa irtokiviin osuminen ei ole niin pahasta, mutta täällä auto ottaa osumaa aina kovasta vauhdista.

- Kun on mennyt huonosti, niin onhan se ollut vaikea saada itseluottamus takaisin. Silloin on vaikeampi luoda uskoa tulevaan, mutta josko tämä 200.rallini olisi hyvä numero ja toisi potkua tähän kisaan, myhäili Latvala.

Esapekka Lappi ei ole nuorella WRC-urallaan ennättänyt kisailla Argentiinassa kuin vasta kertaalleen. Viime vuonna kisa näytti naarajärveläiselle heti nurjemman puolensa, eikä mies tälläkään kertaa henkseleitä paukutellen ralliin lähde.

- Yhtä haastavaa täällä menestyminen on varmasti kuin muissakin ralleissa. Ei tämä ralli ihan hanskassa minulla vielä ole, mutta turha tätä on pelätä. Sinne vaan, Lappi päätti.

Vaikka Lapin ohjastama Citroen C3 WRC tunnetaan vahvana autona, on Argentiinan rallireitillä niin runsaasti petollisia paikkoja, että mielen maltti on pidettävä päässä koko kisan ajan.

- Pito vaihtelee paljon, ja erikoiskokeet ovat tosi mielenkiintoisia. Välillä mennään kovaa, vaikka tilaa ei ole yhtään. Siinä on helppo kolauttaa autoa hieman kivikkoon. Täysillä se on kuitenkin aloitettava ja pahat paikat ajettava järkevästi. Maakivissä auton voi rikkoa.

Korsikan rallista parhaan suomalaissijoituksen kisan viidentenä napannut Teemu Suninen uskoo Fordinsa sopivan Argentiinan soralle mallikkaasti. Ennakkotestit 25-vuotias jokelalainen ajoi M-Sportin päämajan lähellä, Greystoken metsässä.

- Se on tiimille tuttu paikka, ja olihan sielläkin sadetta. Sikäli siitä testistä oli varmasti hyötyä, ja kyllähän automme on osoittanut nopeutta tässä alkukauden aikana. Se on miehestä kiinni, mikä se tulos sitten tulee olemaan, mutta jos varovasti arvioin mahdollisuuksiani, niin siinä viiden nipussa pitäisi ehdottomasti olla, nyökkäsi Suninen.

Rallin ensimmäinen erikoiskoe alkaa klo 1.08 perjantaina Suomen aikaa.

Haastattelut: Miika Wuorela, Villa Carlos Paz, Argentiina