Valtavaa seksipuhelinhuijausta koskeva oikeusjuttu etenee hovioikeuteen. Siellä käsitellään nyt aiemmasta poiketen myös asiaan liittyviä markkinointirikossyytteitä.

Kuluttaja-asiamiehen mielestä tapaus on edelleen tärkeä ennakkoratkaisu Suomessa, koska ilmiö ei ole kadonnut minnekään.

- Vastaavanlaista, kuluttajia tahallisesti harhaanjohtavaa markkinointia, esiintyy yhä nimenomaan juuri aikuisviihdepalveluja tarjoavilla maksullisilla puhelinlinjoilla, kuluttaja-asiamies toteaa.

Eri puolilla Suomea markkinoitiin 2000-luvun alussa laajamittaisesti puhelinviihdepalveluita muun muassa päivälehdissä ja MTV 3:n tekstikanavan chat-sivuilla. Mainostettu palvelu oli maksullinen, mutta maksullisuudesta tai palvelun hinnoista ei ilmoitettu mainoksissa eikä itse palvelunauhalla puhelun alussa.

Toiminta täytti kuluttaja-asiamiehen mielestä markkinointirikoksen tunnusmerkistön. Alun perin syyttäjä ei lähtenyt syyttämään asiassa, mutta kuluttaja-asiamies kanteli ratkaisusta valtakunnansyyttäjälle. Tämä katsoi toiminnan takana olevien henkilöiden syyllistyneen mm. törkeisiin petoksiin ja päätekijän myös markkinointirikokseen.

Turun käräjäoikeudessa vuonna 2009 tapauksen neljä vastaajaa tuomittiin valtakunnansyyttäjän linjan mukaisesti. Tekijät tuomittiin maksamaan vahingonkorvauksia suurelle joukolle kuluttajia. Vastaajat valittivat tuomiosta. Turun hovioikeus varasi kuluttaja-asiamiehelle tilaisuuden lausuman antamiseen markkinointirikosta koskevasta syytekohdasta.