Laajassa eurooppalaisessa selvityksessä on käynyt ilmi, että läheskään kaikki verkkokaupat eivät pidä lupauksiaan ja pimittävät tietoa kuluttajan oikeuksista, kertoo Kuluttajavirasto.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto on toteuttanut Mystery Shopping -projektin, jossa tarkasteltiin eurooppalaisten verkkokauppojen toimintaa.

Mukana oli yhteensä 340 verkkokauppaa, joista kustakin tehtiin yksi ostos. Verkkokaupat valittiin projektiin sillä perusteella, että ne ilmoittivat myyvänsä tuotteita muihin EU-maihin, hyväksyivät maksuvälineeksi luottokortin ja tarjosivat mahdollisuuden tehdä ostoksia vähintään kahdella eri kielellä.

- Todellisuudessa lupaukset eivät kuitenkaan aina pitäneet paikkaansa. Yli puolet ostotapahtumista epäonnistui muun muassa siksi, että verkkokaupassa ei todellisuudessa voinut asioida kuin yhdellä kielellä tai koska verkkokauppa ei toimittanut tuotteita ulkomaille, Kuluttajavirasto kertoo.

EU:n alueella kuluttajalla on vähintään seitsemän arkipäivää aikaa peruuttaa verkkokaupasta tekemänsä ostos. Lähes viidennes projektissa mukana olleista verkkokaupoista ei kuitenkaan kertonut peruuttamisoikeudesta sivuillaan lainkaan. Osa verkkokaupoista ei maksanut tuotteen palauttamisesta aiheutuneita kuluja vaan vaati niitä asiakkaalta – vastoin lupauksiaan.

Asiakkailta saatettiin myös lainvastaisesti vaatia peruutukselle syy tai kieltää peruuttaminen kokonaan.

-Kuluttajan oikeuksien toteutumisen kannalta oli huolestuttavaa, että yli puolet verkkokaupoista ei maininnut lainkaan kuluttajan oikeutta vaihtaa tai palauttaa virheellinen tuote, Kuluttajavirasto toteaa.

Projektissa havaittiin puutteita kahden suomalaisen verkkokaupan, Levykauppa Äxän ja Dermoshopin, sopimusehdoissa. Levykauppa Äxän toimitusehdoissa ei mainittu peruuttamisoikeutta lainkaan. Dermoshopin sopimusehdoissa puolestaan ei annettu selviä palautusohjeita ja rajoitettiin asiakkaan peruuttamisoikeutta.

Molemmat yritykset ovat sitoutuneet muuttamaan toimitusehtonsa lainmukaisiksi.