Lähes sata brändiä on keskeyttänyt mainontansa Facebookin somepalveluissa, kirjoittaa Cnet. Boikotin tarkoituksena on herätellä yhtiötä puuttumaan alustalla leviävään vihapuheeseen ja rasistiseen sisältöön.

Torstaina mukaan liittyi teleoperaattori Verizon, joka on tähän mennessä suurin mainoksensa lakkauttaneista yrityksistä. Verizonin liikevaihto vuonna 2019 oli 131,9 miljardia dollaria. Mainoksensa ovat vetäneet palvelusta myös muun muassa retkeilyvarustebrändit The North Face ja Patagonia sekä jäätelöistään tunnettu Ben & Jerry’s.

Verizonin tiedottaja painottaa, ettei teleoperaattori halua boikotoida Facebookia, vaikka mainonta onkin nyt keskeytetty. Mainonta on kuitenkin seis, kunnes Facebook keksii hyväksyttävän toimintatavan.

Joukkoboikotin taustalla ovat kesäkuun suuret rasismin vastaiset mielenosoitukset Yhdysvalloissa ja linja, jonka Facebook on ottanut rasistisiin ja vihapuhetta sisältäviin julkaisuihin. Yhtiön johdon toimet ovat saaneet runsaasti kritiikkiä paitsi ulkopuolisilta, myös yhtiön omilta työntekijöiltä.

Ihmisoikeusjärjestöt ovat vaatineet Facebookia sijoittamaan osan vuotuisista mainostuloistaan rasismin vastaiseen toimintaan. Yhtiö tienaa mainoksilla vuodessa noin 70 miljardia dollaria (n. 62,4 miljardia euroa), mikä vastaa suuruusluokaltaan Suomen valtion budjettia.

Lue seuraavaksi: