Pääministeri Juha Sipilän (kesk) lausunto kilpailukykysopimuksesta eli kikystä hämmentää työmarkkinajärjestöjen kentällä.

Sipilä sanoi politiikan toimittajien lounaalla tiistaina, että 24 tunnin vuotuinen työajan lisäys eli kiky jatkuu tästäkin eteenpäin. Sipilän lausunnosta sai kuvan, että pääministeri pitää kilpailukykysopimusta pysyvänä ratkaisuna. Nyt on kuitenkin ilmennyt, että työmarkkinakentällä kaikki eivät jaa tätä tulkintaa.

”Olisiko mitenkään mahdollista että Sipilä lopettaisi jatkuvan työmarkkinapolitiikkaan sotkeutumisen? Kiky -tunnit eivät esim. Teknolgiateollisuuden pääsopimuksessa jatku”, tviittaa Teollisuusliiton ulkoisen viestinnän päällikkö Ville Kopra.

”Mitä enemmän kikyä haikaillaan, sitä varmemmin tulee iso myrsky seuraavissa sopimusneuvotteluissa, joissa poliitikoilla ei pitäisi olla osaa eikä arpaa!” tviittaa Juko ry:n toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

”Niilläkin aloilla, joissa kiky-tunnit on viety osaksi sopimusta, tämä herättää vain lisää voimaa ja tahtoa pyrkiä niistä eroon. Todella näköalatonta puhetta poliitikolta”, Löfgren myös kommentoi.

LUE MYÖS: Kiky-sopimukselle kovaa hehkutusta: ”6–7 % nousua – puolet kikyn ansiota”

Korkeasti koulutettujen työmarkkinajärjestö Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo Iltalehdessä, että Sipilän tulkinta on väärä.

”Minun mielestäni Sipilän tulkinta on väärä, nämä asiat määritellään aina kulloinkin neuvoteltavassa työ- ja virkaehtosopimuksessa”, Fjäder sanoo.

”Oma arvioni on, että aika moni liitto yrittää alkaneella neuvottelukierroksella ottaa tavoitteekseen kikyssä sovitun työajan pidennyksen poistamisen”, sanoo työmarkkinakeskusjärjestö STTK:n puheenjohtaja Antti Palola IL:lle.

Kuitenkin Kuntatyönantajat KT on asiassa puolestaan Sipilän linjoilla ja tulkitsee kikyn pysyväksi.

LUE MYÖS:

Yleisö räjähti nauruun – Sanna Marin hämmästyi Juha Sipilän heitosta

”Lomarahaleikkaus tuntuu kohtuuttomalta – Kiky arvioitava uudelleen”