Pääministeri Juha Sipilän (kesk) sunnuntainen kommentti hoivayritys Esperi Caren ongelmista aiheuttaa ihmetystä.

Alan valvontavirasto Valvira sulki Kristiinankaupungissa sijaitsevan Esperi Caren laitoksen Hoivakoti Ulrikan toistaiseksi, koska laitosta epäillään vakavista laiminlyönneistä. Yhden hoivakodin asukkaan epäillään jopa kuolleen virheiden seurauksena, ja virastoon on tullut useita ”välittömään asiakasturvallisuuteen viittaavia” yhteydenottoja lyhyellä aikavälillä. LUE TARKEMMIN: Viranomaisten Esperi-paperit paljastavat: Lääkkeet sekaisin, hoitajat uhkasivat lakolla, hoivakotia johdettiin 200 km:n päästä

”Se, että Valvira on tähän puuttunut, on hyvä asia ja kertoo sen, että suomalaisessa yhteiskunnassa valvonta toimii. Tietooni on tullut se, että myös kyseinen yritys on itse myöntänyt virheensä ja myös sitä kautta on edellytykset sille, että toiminta korjaantuu”, Sipilä kommentoi Ylellä sunnuntaina.

”Meillä on aika paljon Suomessa ollut jo vuosikymmeniä näitä hoivapalveluja tuottavia yrityksiä ja niistä on hyviä kokemuksia. On myös huonoja kokemuksia. On selvä asia, että puutteisiin pitää puuttua.”

LUE SIPILÄN LAUSUNTO: Juha Sipilä kommentoi soten 100-99-asetelmaa Ylellä

Moni ihmettelee Sipilän lausuntoa valvonnan toimimisesta. Asiaan ottaa somessa kantaa muun muassa lähihoitaja ja SuPer-liiton aktiivi, eduskuntavaaliehdokas Hanna Jokinen (vas).

”Miten valvonta on onnistunutta jos tässäkin tapauksessa on valitettu kerta toisensa jälkeen ja Esperin toimista on väännetty jo pari vuotta!? Kuinka monen vanhuksen vielä pitää kuolla, ennenkuin te ymmärrätte todellisuuden”, hän kysyy Sipilään viitaten. Juttu jatkuu twiitin jälkeen.

”Kristiinankaupungissa epäillään useiden vakavien laiminlyöntien johtaneen jopa kuolemantapaukseen, mutta Juha Sipilä sanoo tapauksen osoittavan, että valvonta toimii. Mitä ihmettä? Olisiko jo aika myöntää sote-yksityistämisen ongelmat”, kysyy myös Sdp:n veropoliittinen asiantuntija Lauri Finér.

Häntä tukevat sdp:n puheenjohtajan Antti Rinteen neuvonantaja Dimitri Qvintus sekä sdp:n eduskuntaryhmän lakimies Valtteri Aaltonen.

”Juha Sipilän mielestä Esperi Caren tapaus kertoo, että valvonta toimii. Esperi Caren toiminnan puutteista on kirjoitettu lehdisssä ainakin parin vuoden ajan. Vasta nyt jotain oikeasti tehdään, kun ainakin yksi ihminen on kuollut. Ei. Valvonta ei ole toiminut”, Aaltonen kirjoittaa.

Mediassa on viikonloppuna kerrottu, että valvontaviranomaisille on ilmoitettu Esperiin liittyvistä huolista ensimmäisen kerran jo pari vuotta sitten, vuodenvaihteessa 2016–2017. Yhtiön ongelmia, kuten henkilöstön alimitoitusta on nostanut esiin muun muassa ammattiliitto Tehyn lehti, jonka kyselyssä peräti puolet vastaajista pelkäsi liian kiireen vaarantavan potilasturvallisuuden Esperin vanhustenhoivassa.

”Haamutyöntekijät, lääkepoikkeamat ja tes-rikkomukset ovat arkea Esperin vanhusten hoitolaitoksissa. Tehy on selvittänyt jäsenkyselyllä, millaiset työolot Esperi-konsernissa on”, Tehy-lehti kertoi alkuvuodesta 2018.

LUE MYÖS: Näkökulma: Antti Rinne ja Li Andersson saivat Esperistä vaaliaseen

Vielä Tehy-lehden kyselyn julkistuksen aikaan Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni kiisti ongelmat. Toisaalta hän selitti henkilöstön huolia sillä, että ”kunnat sijoittavat yhä huonokuntoisempia asiakkaita, jotka tosiasiallisesti vaatisivat korkeampaa henkilöstömitoitusta. Tämä on omiaan kuormittamaan henkilöstöämme”. Palvelut ulkoistava kunta vastaa toiminnan kriteereistä.

Valviran toimien jälkeen Aarnio-Isohannin sävy muuttui. Hän myönsi lauantaina, että epäkohtia – henkilökunnan huolia ja viestejä johdolle – ei ole otettu yhtiössä riittävän vakavasti. Hän pahoitteli asiaa tiedotteessa ja vakuutti yhtiön hoitavan asian kuntoon.

Feministipuolueen varapuheenjohtaja Tuuli Kamppila uskoo, että Esperin tapaus on ”viimeinen varoitus siitä mitä hallituksen sote tuo mukanaan”. Tämä on yleinen näkemys opposition piirissä.

Ei vain terveysyritysten ongelma – kunnilla suuri vastuu

Pääministeri Sipilä linjasi Ylen lähetyksessä, etteivät yksityiset terveysyritykset itsessään ole pahasta, sillä niin yksityisiä kuin julkisiakin palveluntuottajia koskevat samat säännöt. Suuri vastuu on kunnilla, jotka palvelut ulkoistavat ja kilpailuttavat.

”Kuntien pitää olla äärimmäisen huolellisia, kun ulkoistuksia tehdään”, Sipilä sanoi.

LUE MYÖS: Li Anderssonilta kova tylytys Juha Sipilälle: ”Arvoisa pääministeri, ei! – Esperi Care on jäävuoren huippu”

Samaa kirjoittaa kunnanvaltuutettu Piia Aallonharja (ps) Puheenvuoron blogissaan.

”Kunta oli kilpailuttanut yritykset ja valinnut Esperi Caren tietyillä kriteereillä ja tietyllä hinnalla pyörittämään Hoivakoti Ulrikaa eli periaatteessa antanut eräänlaisen monopoliaseman kyseisen hoivakodin pyörittämiseen. Esperi Care oli mahdollisesti lähtenyt tarjouskilpaan liian halvalla tarjouksella ja joutunut kiristämään toiminnan vaarallisen pieneksi, jotta saisi maksimoitua katteet. Tai mahdollisesti Esperi Care oli lähtenyt tarjouskilpaan mukaan ihan sopivalla tarjouksella, mutta kiristänyt toiminnan vaarallisen pieneksi maksimoidakseen omat voittonsa”, Aallonharja pohtii.

”Kunta on luottanut siihen, että Esperi Caren omavalvonta toimii, mutta tämä ei vapauta kuntaa ostajan vastuusta tarkastaa ostamansa tuotteet ja palvelut. Kunnan olisi pitänyt tarkastaa tilanne ja valvoa hoivakodin palvelun laatua jo ennen kuin valituksia alkoi tulla ja vaatia hoivakotia toimimaan sopimuksen mukaisesti”, hän jatkaa.

Lisäys 29.1.: Kristiinankaupungin tapauksessa Hoivakoti Ulrikan palveluita ei ole varsinaisesti kilpailutettu, sillä Esperi Care on tuottanut palvelut palvelusetelimallilla.

LUE MYÖS:

Esperi takoo nyt naismiljonäärejä Suomeen – Toimitusjohtaja ei enää pysy laskuissa mukana

Juha Sipilältä vaaditaan kriisiohjelmaa: ”Esperi Caren tilanne on vain jäävuoren huippu”

Kohuttu Esperi Care ja Valvira ovat riidelleet jo kaksi vuotta – ”Kuntien kanssa tehdyt sopimukset eivät aina ole ajan tasalla”

Tapaus Esperi Care järkyttää – SuPerin edustaja varoittaa: ”Sote toisi meille valtavan määrän uusia vastaavia”