Kreikan lennonjohtajien lakko viivästytti suomalaisturistien lentoja viikonloppuna. Osa matkustajista passitettiin Kreikassa lentokentältä takaisin hotelliin odottamaan tietoa paluulennon ajankohdasta.

Kun matkanteko viivästyy, on matkanjärjestäjän ja lentoyhtiön huolehdittava matkustajista niin, että heille aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer kertoi Ylen aamu-tv:ssä, että käytännössä nämä ovat velvollisia tarjoamaan matkustajille esimerkiksi aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan.

– Lisäksi jos on välttämätöntä järjestää hotellimajoitus, lentoyhtiön on se tehtävä ja järjestettävä kuljetus lentokentän ja hotellin välillä. Matkustajille on myös tarjottava mahdollisuus viestiä sähköpostilla tai matkapuhelimella ja heille on kerrottava näistä oikeuksista.

Jos matkanjärjestäjä ei pysty vaikuttamaan viivästykseen eli syynä on esimerkiksi lakko, ei se ole velvollinen maksamaan matkustajille vahingonkorvauksia. Sen sijaan matkustaja saattaa saada viivästyksen takia hinnanalennusta valmismatkastaan.

Toepferin mukaan yleisissä valmismatkaehdoissa on määritelty, että hinnanalennusta voi saada, jos viikon matkan lähtö viivästyy yli 16 tuntia. Paluulennon osalta ei ole samanlaista virherajaa.

Suomen matkatoimistoalan liiton apulaisjohtaja Päivi Laatikainen-Mattson kertoo, että Kreikan lennonjohtajien lakko on aiheuttanut joitakin yli 16 tunnin viivästyksiä.

– Hinnanalennuksia on jo maksettu osalle asiakkaista, Laatikainen-Mattson kertoo.

Toepferin mukaan omatoimisesti matkaavien on jonkin verran vaikeampi saada korvauksia. – Esimerkiksi mahdollisuus hinnanalennukseen samoilla edellytyksillä jää pois tai on hiukan erilainen. Lentoyhtiöllä on kuitenkin huolenpitovelvollisuus.