Valtion viinamonopoli Alkolla on noin 350 myymälää, joista vain neljä on sijoitettu Lidlin ja viisi Suomen Lähikaupan myymälän viereen, huomauttaa kansanedustaja Jaana Pelkonen (kok.) Puheenvuoron blogissaan.

Pelkonen perustelee muun muassa tällä näkemystään siitä, että viinin myynti tulisi vapauttaa eli sallia ruokakaupoissa. Alkon myymälä lisää tutkitusti vieressä olevan päivittäistavarakaupan myyntiä.

– Alkon monopoli siis pönkittää kahden markkinoita dominoivan päivittäistavarakaupan, S- ja K-ryhmien asemaa markkinoilla. Tämä johtaa heikompaan kilpailuun ja korkeampiin hintoihin, Pelkonen uskoo.

Pelkonen uskoo, että aika on kypsä viinin myymiselle ruokakaupoissa. Helsingin Sanomien tällä viikolla julkaisemassa kyselyssä 55 prosenttia suomalaisista hyväksyisi asian.

Pelkosen mielestä ”ei ole tätä päivää, että viinin kaltainen elintarvike täytyy lähteä hakemaan erillisestä valtion kaupasta”. Hän uskoo, että alkoholihaittojen vähentäminen ei onnistu kireällä sääntelypolitiikalla.

Suomen virallinen alkoholipolitiikka ja esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL uskovat toisin. THL:n mukaan ”alkoholin fyysisen ja taloudellisen saatavuuden rajoittaminen on haittojen säätelyn kivijalka”.

Alko muutti äskettäin liikepaikkakriteereitään hallituksen terveen kilpailun edistämisohjelman hengessä. Vastaisuudessa Alkoja pyritään perustamaan entistä enemmän muiden kuin S- ja K-ketjujen myymälöiden viereen. Lue lisää täältä.