Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen vaatii autoveron kuoppaamista suomalaisen autokannan uudistamiseksi. Heinonen huomauttaa Puheenvuoron blogissaan, että liikenne tuottaa ”noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä”. Syksyn verouudistus uhkaa autokannan uudistamista.

Heinosen mukaan Suomessa autokannan keski-ikä on lähes 12 vuotta, kun Ruotsissa keski-ikä on noin 10 vuotta ja Tanskassa alle 9 vuotta. Hallituspuolueen kansanedustaja harmittelee erityisesti, kuinka syksyllä vaihtuneet autoverotaulukot kannustavat suomalaisia tuomaan maahan vanhoja dieselautoja. Autovero perustuu mitattuihin päästöihin ja NEDC-päästömittauksesta siirryttiin totuudenmukaisempaan WLTP-mittaukseen, joka tuottaa vanhaa tapaa suuremmat päästöarvot.

”Vaikka kuluvalla hallituskaudella olemmekin alentaneet autoveroa, niin tästä vuodesta on tulossa lopulta kuitenkin kaikkien aikojen tuontivuosi. Veroteknisten muutosten myötä Saksasta ja erityisesti Ruotsista haetaan nyt isokokoisia, kuluttavampia ja enemmän päästäviä pääasiassa dieselkäyttöisiä autoja. Autonostajan kannalta järkevää, maamme kannalta järjetöntä”, Heinonen kirjoittaa blogissaan.

LUE MYÖS:

Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Autokannan nuorentamiseksi Heinonen poistaisi ”60-vuotisjuhliaankin viettäneen väliaikaisen autoveron”. Hän arvioi, että uuden auton hinta laskisi veron poistuessa 7 500 euroa.

Autoverolla kuitenkin kerätään merkittävä potti euroja valtion kirstuun. Hallituksen talousarvioesityksen mukaan autoveron tuotoksi arvioidaan ensi vuonna 959 miljoonaa euroa. Kooltaan autoveron tuotto asettuu varainsiirtoveron (840 milj.€) ja tupakkaveron (1 126 milj.€) välimaastoon. Progressiivista palkkaveroa suomalaiset maksavat valtiolle noin kuusi kertaa autoveroa enemmän, 5 856 miljoonaa euro.

Heinonen uskoo, ettei veron poistamisen kompensoimiseksi kuitenkaan tarvittaisi suuria korotuksia muihin veroihin. Sen sijaan se vähentäisi tieliikenteen päästöjä.

”Kovinkaan suurta korotusta ei muihin veroihin tarvittaisi, kun osa siirtyisi auton käyttämiseen ja uusien autojen hinnanlasku tarkoittaisi myös lisääntyvää autokauppaa ja sitä kautta myös lisääntyviä verotuottoja. Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia”, Heinonen kirjoittaa.

”Autoveron jättämä aukko olisi täytetty ja liikenteen verotuotto olisi vakaampi riippumatta siitä, kuinka monta autoa minäkin vuonna myydään. Meidän autoilijan kustannuksia tämä lisäisi kolmisen kymppiä kuussa eli olisi paljon muita keskusteluissa olleita malleja edullisempi ja oikeudenmukaisempi. Ja tämän myötä myös meidän ajoneuvovero edustaisi EU:n keskitasoa”, kansanedustaja toteaa.