Kansanedustaja Peter Östman (kd) suomii ulkomaisten juustojen ”harhaanjohtavaa” markkinointia ja brändäystä.

KD:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Östman nostaa blogikirjoituksessaan esiin yksittäisen tuotemerkin, Maatilan Parhaat.

”Kävin taannoin erään kotimaisen ketjun kaupassa. Sain käsiini juuston tuotemerkillä ’Maatilan Parhaat’. Kun käänsin pakkauksen, valmistusmaaksi oli ilmoitettu Hollanti ja se oli pakattu Virossa. Mielestäni näin käytettynä ’Maatilan Parhaat’ -brändin käyttäminen johtaa kuluttajaa harhaan”, Östman kirjoittaa.

Ulkomaisten juustojen ”kotimaisesta mainospesusta” on kirjoittanut muun muassa sanomalehti Maaseudun tulevaisuus. Lehden jutussa oli taannoin esillä Maatilan Parhaat -brändin lisäksi toinen tuontijuustoja myyvä mutta kotimaisesti nimetty tuotemerkki, Riitan Herkut.

Maatilan Parhaat -merkin takana olevan Suomen RuokaHyvä Oy:n toimitusjohtaja Jouni Backman kertoi lehdelle, että yhtiön tuotteista noin 50 prosenttia pakataan Suomessa Vantaalla. Myös yhtiön myynti ja hallinto työllistävät kotimaassa. Sen sijaan juustojen valmismaita ovat kotimaan lisäksi yhdeksän Euroopan maata. Riitan Herkun juustoista ”reilusti yli puolet” tehtiin yhtiön ilmoituksen mukaan tuolloin Suomessa.

Östman linkittää ulkomaisten juustojen markkinointikikan keskusteluun valtion taloudesta.

”Niin kotimaisen ruuan menekki kuin tuottajahinnat on saatava takaisin kasvu-uralle”, hän kirjoittaa.

”Suomalainen maanviljely ja kotimainen ruokatuotanto ovat ajautuneet viime vuosina todelliseen kriisiin, ja hälyttävä piirre on se, että tilojen kannattavuuden keskiarvo on heikentynyt vuosi vuodelta.”

Hän ottaa kantaa myös kauppojen omien merkkien käyttöön.

”Meidän on murrettava kauppaketjujen omien tuotemerkkien niin sanottuun private label -järjestelmään liittyvät ongelmat. Suomalaiset suosivat kotimaassa tuotettua ruokaa.”

Maatilan Parhaat -tuotteita myydään taustayhtiön mukaan yli 500 myyntipisteessä Suomessa.