-Olen itsekin huolissani suomalaisista työpaikoista ja maamme tulevaisuudesta, mutta vahvasti sitä mieltä, etteivät tällaiset suosi suomalaista –kampanjat vie kuin ojasta allikkoon, kansanedustaja Elina Lepomäki (kok.) kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Lepomäen mukaan pienikin askel protektionismin tiellä on erittäin huolestuttava kehitys ja suorastaan nurinkurinen pienen vientivetoisen Suomen kannalta.

-Ei kukaan maailmalla osta Koneen hissiä siksi, että se on suomalainen, vaan siksi että se on laadukas suhteessa siitä maksettavaan kokonaishintaan, hän sanoo.

Lepomäki korostaa, että jokaisen kasvuun tähtäävän yrityksen tulisi pyrkiä tuottamaan sellaista laatua, joka käy kaupaksi maailman eri markkinoilla, suomalaisuudesta huolimatta.

-Jos Violalla oli hyvä menekki Venäjällä niin ehkä Valio seuraavaksi vie Oltermannia Saksaan.

Lepomäki huomauttaa, että jos kuluttaja antaa tuotteiden suomalaisuudelle ylipainon, vastaa se käytännössä markkinoiden vääristymistä ja ylimääräistä hintapreemiota, joka käy kuluttajan kukkarolle ilman, että laatu sitä kompensoi.

-Jos tuottajat saavat myytyä tuotantonsa kotimaahan ylihintaan, he saattavat unohtaa maan rajojen ulkopuolelle ulottuvat kasvuhaaveensa. Sama tuote ei käykään muualla kaupaksi tai vain huomattavasti halvemmalla. Suomalaisuudesta kun ei olla (välttämättä) valmiita muualla maksamaan. Se myös hidastaa laadun kehitystä kotimarkkinoillamme, kun tuottaja ei saa kompensaatiota esimerkiksi paremmasta mausta tai uudesta tuotantoinnovaatiosta, vaan lähinnä tuotantolaitoksen sijainnista, hän perustelee.