Hallituspuolue rkp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutz puolustaa blogissaan voimakkaasti nuorta ruotsalaista ilmastoaktivistia, Greta Thunbergia.

Thunberg puhui hiljattain YK:n ilmastohuippukokouksessa. Thunberg läksytti aikuisia päättäjiä siitä, että he ovat varastaneet hänen lapsuutensa ja unelmansa tyhjillä sanoillaan. ”Kuinka te kehtaatte”, kuului Thunbergin viesti.

LUE MYÖS: Trump käveli yllättäen ohi – Video Greta Thunbergin ilmeestä leviää

Adlercreutz kritisoi Thunbergin ympärillä käytävää skeptistä keskustelua.

”Moni väittää, että YK:n ilmastokokouksessa puhunutta ’Greta-parkaa’ käytetään hyväksi. Että hänen avullaan lietsotaan ilmastohysteriaa. Verrataan jopa hänen ja muiden ilmastosta huolta kantavien kannanottoja neuvostopropagandaan. Lopuksi moititaan jyrkin sanoin Greta Thunbergin vanhempia ja viitataan vasemmistolaiseen salajuoneen”, Adlercreutz kirjoittaa.

”Eduskunnassa ilmastoskeptiset puhuvat usein siitä, miten mitätön Suomen osuus on globaaleista päästöistä. Nämä skeptikot ohittavat täysin sen, että päästömme ovat itse asiassa huomattavan suuret per asukas. Luodaan kuva siitä, että koska todella isot päästöt ovat muualla, myös toimien tulee kohdistua muualle”, hän jatkaa.

Adlercreutzin mukaan kaikilla on velvollisuus toimia, eikä sen tarvitse tarkoittaa ihmisten arjen kurjistumista.

”Neuvostopropagandan ongelma oli se, että se ei ollut totta. Se vääristeli ja kaunisteli todellisuutta. Kun Greta Thunberg puhuu, hän kertoo siitä, mitä ympärillämme jo tapahtuu; hän muistuttaa ilmaston nopeasta lämpenemisestä, sitä seuraavasta eroosiosta, jäätiköiden sulamisesta ja lajien nopeasta sukupuutosta. Hän pukee sanoiksi miljoonien ihmisten todellisen huolen. Hän kertoo sen karusti, mutta aidosti. Hänen viestinsä on neuvostopropagandan vastakohta. Meidän tulee kuunnella ja toimia, ei vähätellä hänen ja hänen seuraajiensa sanomaa ja huolta helppojen poliittisten irtopisteiden toivossa”, Adlercreutz kirjoittaa.

LUE PUHEENVUOROSSA: Leo Lemmetty: Miksi Greta menee tunteisiin?