Suomalaiselle terveysteknologia-alan yritykselle Planmecalle on avautunut kauppasodan seurauksena uusia mahdollisuuksia, ilmenee Elinkeinoelämän Keskusliiton (EK) ja Boston Consulting Groupin (BCG) tänään julkaistusta raportista.

Planmecan tuotteista 98 prosenttia menee vientiin. Planmecan myyntijohtajan Jouko Nykäsen mukaan suurvaltojen kauppapolitiikalla on välittömiä vaikutuksia Planmecan liiketoimintaan.

”Esimerkiksi kuluneen vuoden aikana kiristynyt Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen kauppasota on yhtäkkiä muuttanut kilpailukenttää: kiinalaiset suhtautuvat nyt varauksella yhdysvaltalaisiin toimittajiin, tarjoten yllättäen uusia mahdollisuuksia eurooppalaisille toimijoille ja myös Planmecalle”, raportissa kerrotaan.

”Eurooppalaisilla yrityksillä, kuten Planmecalla, on edelleen merkittävää kilpailuetua uusissa digitaaliteknologioissa ja erityisesti kokonaisuuksien hallinnassa, joten Kiinan markkinalla riittää tehtävää ja tilaa, kunhan pystytään säilyttämään tämä etumatka”, raportti jatkaa.

Planmeca on panostanut vahvasti Kiinaan 2000-luvun alusta pitäen. Yritys on saavuttanut markkinalla merkittävän, parhaimmillaan jopa 40 prosentin markkinaosuuden eräissä päätuoteryhmissään.

Planmeca aloitti 1970-luvulla hammaslääkäreiden tuolien ja kalusteiden valmistajana. Peheyritystä on kuvattu nopeasti kasvaneen lääketieteellisen teknologian viennin keihäänkärjeksi Suomessa.

LUE MYÖS:

Trumpin tullisodassa häviäisi Yhdysvallat – Suomen Pankilta kaksi skenaariota

Jorma Ollila kauppariidoista TE:lle: ”Puolentoista viime vuoden aikana on käännytty melkein 180 astetta taaksepäin”