Nyt on tehty kärpäsestä härkänen, sanoo romanikerjäläisiä ja muuta liikkuvaa väestöä auttavan Hirundo-keskuksen työntekijä Marjatta Vesalainen. Hän ei ymmärrä, miksi Hirundon lähettyvillä ja romaninaisten seurassa nähdyt ”pukumiehet” on tulkittu merkiksi ihmiskaupasta.

Tämän tulkinnan esittivät Hufvudstadsbladetissa sekä poliisi että vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet kuultuaan, että kerjäläisten on nähty luovuttavan tienestejään tyylikkäillä autoilla liikkuville miehille.

–Kyllä minä vähän ihmettelen, että Eva Biaudet’kin tämän perusteella puhuu ihmiskaupasta, Vesalainen sanoo Uudelle Suomelle.

–Jos tämä olisi ihmiskauppaa niin ei kai ne tossa nurmikolla niitä rahoja vaihtaisi.

Vesalainen huomauttaa, että paljon puhuttu vaatekappale saattaa olla ”näiden pukumiesten ainoa puku”. Romanikulttuuriin kuuluu pukeutumiseen panostaminen; hienoilla vaatteilla peitetään myös köyhyyttä.

Vesalaisen tulkinta tänä kesänä Helsinkiin ilmestyneiden pukumiesten suhteesta kerjäläisnaisiin on yksinkertainen. Hän uskoo, että kyseessä on joukko aviopareja.

–Mies on perheen pää, jolle rahat annetaan. Mun mielestä nämä ovat aviopareja, heillä on pikkulapsiakin mukana, Vesalainen sanoo.

–Nämä naiset ovat ihan tyypillisiä romaninaisia, eivät sellaisia, jotka olisivat esimerkiksi sutenöörin matkassa. Niitäkin löytyy.

Vesalaisen mukaan pukumiesten ryhmä on muista Suomeen viime vuosina tulleista romaneista erottuva, parempiosainen joukkio. Autot ovat esimerkiksi Englannin rekisterissä, ja sekä miehet että naiset saattavat puhua englantia. Ryhmä tuskin on tullut Suomeen Romaniasta.

–Milloinkahan viimeksi ovat edes olleet Romaniassa, Vesalainen pohtii.

–Nämä ovat parempiosaisia perheitä, jotka ovat jossain vaiheessa osanneet tehdä rahaa jossain maassa.

Romaniaa puhuva Vesalainen on jutellut pukumiesten kanssa, kun näitä on yllättäen alkanut näkyä Hirundo-keskuksessa. Nämä ovat todenneet, etteivät ole ”miserable”, kuten muut romanit.

Toisaalta miehet ovat puhuneet muun muassa siitä, kuinka Romaniassa on pulaa ruoasta.

–Olen taputellut heidän vatsojaan ja todennut, että vaikea uskoa, Vesalainen kertoo.

–Jos näkisin joitain heistä Romaniassa, en edes pitäisi heitä romaneina vaan kantaväestöön kuuluvina romanialaisina.

Vesalainen kertoo jutelleensa kyseisten miesten kanssa myös maanantaina, kun pukumiehet nousivat puheenaiheeksi. Nämä kiistivät, että heidän vaimonsa kerjäisivät.

–He sanovat, että he ovat romaneita, ja että he ovat kiertäneet ensin omaa maataan ja sitten Eurooppaa, Vesalainen sanoo.

Vesalainen uskoo kuitenkin nähneensä näitä vaimoja kerjäämässä – aivan varma hän ei ole, koska Helsingissä on niin paljon uusia romaneita. Se on varmaa, että kiertäminen on osa romanien elämäntapaa, johon he ovat ajautuneet osin oman kulttuuriperintönsä, osin Euroopassa kohtaamansa syrjinnän vuoksi.

Ilmiön taustat ovat valtaisan monimutkaiset, muistuttaa Vesalainen, joka on yksi Diakonissalaitoksen liikkuvan väestön asiantuntijoista. Hän tosin ei käytä titteliään.

–Ei tätä asiaa tunne kukaan, hän sanoo.