Keskon pääjohtaja Mikko Helander ei ole vielä saanut selvyyttä Antti Rinteen (sd) hallitusohjelman kirjaukseen, jolla halutaan puuttua kauppaketjujen omiin merkkeihin eli private label -tuotteisiin.

Suomessa tunnettuja private label -tuotteita ovat K-ryhmän Pirkka ja K-menu -tuoteryhmä sekä S-ryhmän Rainbow-tuotevalikoima.

”Se kirjaus, mikä siellä on, ei ole kyllä vielä ainakaan kaupan alan toimijoille avautunut, mistä siinä tarkasti ottaen on kysymys. Siinähän puhutaan ennen kaikkea näistä sopimussuhteeseen liittyvistä asioista ja sitten ikään kuin irrallisena asiana mainitaan nämä kaupan omat merkit.”

LUE MYÖS: Ministeriltä tiukka linja Pirkka- ja Rainbow-tuotteisiin: ”Kauppa otti niskalenkin – halvan ruoan maksaa aina joku”

Kyseinen hallitusohjelman kohta on epätarkka. Ohjelmassa halutaan parantaa ”viljelijöiden asemaa ruokaketjussa” mutta kohta, missä private label -tuotteet mainitaan, kuuluu seuraavasti:

”Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet.”

”Aika paha lähteä hirveästi kommentoimaan tätä asiaa, missä ei tosiaankaan kenelläkään alan toimijalla ole tällä hetkellä tarkkaa käsitystä, mitä hallituspuolueet ovat tarkalleen ottaen tarkoittaneet”, Helander sanoo.

Hallitusneuvotteluiden aikana tai niiden jälkeen kaupan alan toimijoihin ei ole Helanderin mukaan oltu yhteydessä.

LUE MYÖS: Hallitusohjelma pelästytti kaupan: Mitä tapahtuu Rainbow- ja Pirkka-tuotteille?

”Ei millään tavalla. Ei millään tavalla. Ei meihin K-ryhmänä, eikä myöskään Kaupan liittoon eikä Päivittäistavarakaupan yhdistykseen. Ei mihinkään näihin tahoihin, jotka varmaan ovat sitten niitä tahoja, joiden kanssa keskustelua ruvetaan käymään, jos hallitus niin tarpeelliseksi katsoo”

Keskon pääjohtaja huomauttaa, että Suomessa private label -tuotteiden osuus kaupoissa on suhteellisesti pieni. Lisäksi Helander puolustaa kaupan omien merkkejä ja korostaa niiden tuoneen kuluttajille selvää säästöä.

”Muistaakseni Saksassa kaupan merkkien osuus taitaa olla nyt jo yli 50 prosenttia, kun meillä esimerkiksi Keskon K-ryhmässä kaupan merkkien osuus on vain 20 prosenttia.”

LUE MYÖS: Pirkan 3 sentin maitokampanja herätti munayrittäjän raivon: ”Rainbow- ja Pirkka-oikeuksista kilpaillaan verissä päin”

”Elämme kuitenkin markkinataloudessa ja vapaassa kilpailussa, niin mitä keinoja oli sitten lähteä näitä asioita rajoittamaan ja ylipäätään, olisiko kenelläkään edes sellaista halua? Olisi hyvä kysyä hallituspuolueilta, että voisivat tarkentaa, mistä tässä on kysymys.”

Ministeri haastoi tuotonjaosta – Helander vastaa

Rinteen hallituksen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk) selvitti Uudessa Suomessa torstaina, mitä kirjaus oikein tarkoittaa. Lepän mukaan kohta jätettiin tarkoituksella väljäksi, jotta se antaisi ”mahdollisuuden monenlaisiin toimenpiteisiin.”

”Private label on yksi asia, jolla kauppa tietenkin on ottanut entistäkin vahvempaa niskalenkkiä niin viljelijöistä kuin erityisesti tietysti teollisuudesta. Ja tämä on tarpeen arvioida, onko tämä nykyinen tapa toimia oikea ja luoko se sitä tasapainoa vai eikö se luo. Ja oma mielipiteeni on, että se luo epätasapainoa. Sen vuoksi on tarpeen arvioida nämä asiat”, Leppä sanoo US:ssa.

”Siitä ei tarvitse olla huolissaan, etteikö private label -tuotteita jatkossakin olisi, mutta kysymys on siitä, miten se tuotto jakautuu eri toimijoiden kesken meidän ruokajärjestelmässämme. Tästä on kysymys”, Leppä jatkaa.

LUE MYÖS: Rainbow-leikkeleen broileri tulee Brasiliasta – Ministeri jyrähti: ”Tämä pitää saada loppumaan, S-ryhmän toiminta erittäin arveluttavaa”