Antti Rinteen (sd) hallitusohjelmaan kirjattiin fossiilisille polttoaineille 250 miljoonan euron veronkorotus kuluvalle vaalikaudelle. Ensi vuoden budjettiehdotuksen mukaan fossiilisten polttoaineiden veronkiristykset tulisivat voimaan jo ensi kesän aikana.

Tällainen veronkiristys heikentäisi kuitenkin suomalaisyritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä, ilmoittaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää katsoo, että veronkiristys vesittäisi myös osaltaan hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista.

Keskuskauppakamari toivookin hallitukselta malttia liikenteen verotuksen uudistamisessa. Kujanpää muistuttaa, ettei raskaalla liikenteellä ole tällä hetkellä muita realistisia vaihtoehtoja kuin fossiilisten polttoaineiden käyttö.

"Polttoaineverotusta olisi syytä tarkastella uudelleen vasta, kun vaihtoehtoja aidosti on”, Kujanpää sanoo tiedotteessa.

Lue myös: Kai Mykkänen: Näin hallitus voisi korvata bensaveron korotuksen – ”Aiheuttaisi selvästi vähemmän kipua suomalaisille”

Kujanpää katsoo, että veronkiristykset siirtyisivät kuljetusten hintoihin ja nostaisivat esimerkiksi kaupan ja teollisuuden kustannuksia.

"Monille yrityksille tavaroiden liikkuminen Suomen maanteillä on elinehto. Pitkien etäisyyksien Suomessa valtaosa yritysten tavaravirroista kulkee kumipyörillä.”

Tilastokeskuksen ympäristöverotilaston mukaan esimerkiksi kuljetus- ja varastointialan yritykset maksoivat ympäristöveroja jo vuonna 2016 lähes miljardi euroa, eli kahdeksankertaisesti näiden yritysten tuloksesta maksettujen yhteisöverojen verran.

”Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa jo nyt kansainvälisesti korkeaa, vaikka maantieteellisesti Suomi on syrjässä. Jotta yritykset voivat työllistää ja maksaa veroja Suomessa, niiden tulee pystyä toimimaan Suomessa”, Kujanpää sanoo.