Suomessa ei ole tarvetta kieltää dieseliä autojen polttoaineena, keskustan puoluehallitus toteaa kannanotossaan keskiviikkona.

Kannanotto seuraa liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän loppuraporttia, joka asettaa Suomelle kovan sähköautotavoitteen ja esittää fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin kieltämistä vuonna 2045. Jo tätä ennen fossiilisten polttoaineiden ja suuripäästöisten ajoneuvojen verotusta kiristettäisiin asteittain vuosi vuodelta. Lue lisää: Hurja laskelma Suomelle: Jättimullistus alkaa 2025, ja sitten menee koko autokanta uusiksi

Keskustan puoluehallitus muistuttaa, että ”lähes kaikissa dieselautoissa voidaan käyttää sellaisenaan myös uusiutuvia biopolttoaineita”.

”Keskustan mielestä kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa eivätkä keskustelua, joka lietsoo epävarmuutta liikkumisen tulevaisuuteen pitkien etäisyyksien maassa. Ilmasto ei pelastu pelkästään sillä, että autoilusta tehdään kalliimpaa”, kannanotossa todetaan. Keskustan puoluehallituksen mielestä on realismia myöntää, että raskas liikenne ja esimerkiksi lentokoneet tarvitsevat vielä pitkään polttomoottoreita.

”Uusiutuvien polttoaineiden tuotanto ei riitä heti kaikkeen tarpeeseen. Sekä autojen käyttäjät että autokauppa ansaitsevat pitkäjänteisen näkymän dieselautojen tulevaisuuteen.” Puoluehallitus pitää tärkeänä, että Suomessa valmistaudutaan autoilun muiden ratkaisujen kuten uusiutuvan käyttövoiman, sähkön, kaasun ja vedyn ”kohtuuhintaiseen saatavuuteen”. ”Autojen osalta keskusta pitää tärkeänä vanhan autokannan nykyistä nopeampaa kiertoa. Tähän pitää rohkeasti kannustaa auto- ja ajoneuvoverojen kautta. Auton vaihtaminen ei ole kaikille mahdollista taloudellisista syistä. Tämä on yksi tärkeä syy sille, että keskusta priorisoi kieltojen sijaan uusiutuvia polttoaineita”, keskustan puoluehallitus toteaa.

LUE MYÖS: Painava lausunto Suomelle: Tiemaksut kaupunkeihin, polttoainevero ylös – raju sähköautolukema