Edellisen hallituksen aktiivinen, useita suuruudistuksia käynnistänyt liikenneministeri Anne Berner (kesk) julkisti hallituksen päätökset junaliikenteen avaamisesta kilpailulle sekä VR:n pilkkomisesta osiin neljäksi eri valtionyhtiöksi. Nyt uusi hallitus on pistämässä hänen suunnitelmansa uusiksi.Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
”Lähtöruudun suuntaan palataan nyt”, keskustan Ari Torniainen sanoo junaliikenteen kilpailuttamisen tavasta.Kuva: Handout / Alma Talent arkisto

Eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja, hallituspuolue keskustan kansanedustaja Ari Torniainen toteaa uuden hallituksen siirtyneen lähes takaisin lähtöruutuun junaliikenteen kilpailuttamisessa. Uuden liikenneministerin suunnitelmat ovat avoinna.

Uusi Suomi ja Kauppalehti kertoivat viikonloppuna liikenneministeri Sanna Marinin (sd) päätöksestä , joka näyttää kuoppaavan edellisen hallituksen ministerin Anne Bernerin (kesk) suunnitelman raideliikenteen avaamisesta kilpailulle.

Marin päätti viime viikolla keskeyttää Bernerin käynnistämän Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen. Junakilpailun oli tarkoitus eteläisessä Suomessa alkaa vuonna 2022.

LUE MYÖS: Sanna Marin romutti Anne Bernerin junasuunnitelmat – ”Se oli meille yllätys, että Järvenpään ratkaisu sai niin suuren roolin”

Päätöksen merkitys on suuri, koska Etelä-Suomen henkilöliikenteen kilpailutus oli koko Bernerin hankkeen avaus, vahvistaa myös Ari Torniainen.

”Lähtöruudun suuntaan palataan nyt”, Torniainen sanoo Uudelle Suomelle.

Niin sanotun Bernerin mallin hautaaminen ei tarkoita sitä, että raideliikennettä ei avattaisi kilpailulle. EU:n vuonna 2016 hyväksytty neljäs rautatiepaketti velvoittaa tuottamaan liikenteen palvelut pääsääntöisesti kilpailuttamalla viimeistään vuoden 2023 lopussa. Sipilän hallitus päätti tähän nojaten vuonna 2017, että rautateiden henkilöliikenne avautuu kilpailulle.

Torniainen sanoo, että Marinin päätös tai uusi hallitusohjelma eivät sulje pois raideliikenteen kilpailuttamista, mutta kylläkin Bernerin kilpailutussuunnitelman aikatauluineen.

Hallitusohjelmassa todetaan, että ”rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisessa seurataan HSL:n lähiliikenteen kilpailutuksen tuloksia ja jatkokilpailutuksissa edetään Open Access -mallin mukaan”. Käytännössä Bernerin mallin torppaaminen oli luettavissa jo tästä kirjauksesta.

HSL:llä on käynnissä oma erillinen kilpailutuksensa sen liikennöimillä junareiteillä. HSL:n alue on poikkeus VR:n nykyiseen yksinoikeuteen Suomen raiteilla, ja HSL:n kilpailutettava liikenne myös ajettaisiin sen oman kalustoyhtiön junilla.

Raideliikenteen avaaminen kilpailulle tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeus liikennöidä Suomen rataverkolla loppuu ja rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Bernerin mallissa tarkoitus oli, että eri operaattorit olisivat päässeet markkinoille kilpailemaan ilman omaa junakalustoa. Kalusto olisi tullut kalustoyhtiöltä, joka olisi suunnitelmassa ollut yksi osiin pilkotun VR:n erillisyhtiöistä . Muut olivat kunnossapito- ja kiinteistöyhtiö.

Rinteen hallitusohjelmassa mainittu open access -malli puolestaan tarkoittaa sitä, että kukin markkinoille tuleva yhtiö vastaisi itse omasta kalustostaan.

Ari Torniainen sanoo kuitenkin, ettei vielä ole varmaa, että kalustoyhtiötä ei tulisi.

”Mutta nyt edetään sen kanssa [ettei kalustoyhtiötä tule]”, hän sanoo.

Muuten uuden liikenneministerin suunnitelma on hämärä myös kansanedustaja Torniaiselle, joka istui eduskunnan liikennevaliokunnassa jo viime vaalikaudella. Hän ei osaa vielä sanoa, miten junaliikenteen kilpailuhanke nyt etenee valtion puolelta.

”Kun palataan [istuntotauolta], niin ruvetaan keskustelemaan siitä, miten mennään eteenpäin”, Torniainen sanoo lisäten odottavansa itsekin, mitä ministerillä on kerrottavaa.

Eli uuden ministerin suunnitelmat ovat teillekin yhä auki ja mysteeri?

”On, on”, Torniainen sanoo.

LUE MYÖS: Anne Bernerin junasuunnitelman jyrännyt Sanna Marin käy nyt taksilain kimppuun

Torniaisen mukaan hallitusneuvotteluissa kävi selväksi pääministeripuolue sdp:n halu pyyhkiä Bernerin suunnitelma pois pöydältä. Torniainen itse puolsi Bernerin mallia viime vaalikaudella eduskunnassa, uskoen sen parantavan palveluja ja laskevan myös lippujen hintoja tulevaisuudessa. Tämän takana hän sanoo yhä seisovansa, mutta hyväksyy silti Bernerin mallin hylkäämisen.

Torniaisen mukaan yksi Bernerin suunnitelman ongelmia oli, ettei kalustoyhtiön suhteen ollut vielä edetty. Näin aikataulu oli muodostumassa liian haastavaksi.

”Koska ei ole edetty kalustoyhtiössä, on hyvä, että tämä valmistellaan huolella”, hän sanoo.

”Liian vauhdilla edettiin tässäkin”, hän sanoo Bernerin ajasta.

Kalustoyhtiö herätti Torniaisen mielestä huolen siitä, miten valtion junayhtiölle itselleen olisi turvattu kalustonsaanti esimerkiksi reiteille, joissa kilpailu ei tuota liikennöintiä.

”Miten silloin turvattaisiin VR:n asema ja riittävä kalusto?”

Viime vaalikaudella Torniainen puolusti vaunukalustoyhtiötä eduskunnassa, koska se hänen mukaansa parhaiten turvaisi kaikille halukkaille yhtäläiset mahdollisuudet saada kalustoa liikenteen harjoittamista varten. Suomen poikkeavan raideleveyden vuoksi se saattaa olla jopa ainoa vaihtoehto, Torniainen sanoi tuolloin.

Entä mitä tapahtuu VR:n osiin pilkkomiselle, josta edellinen hallitus myös päätti?

”Ei ole päätetty vielä. VR on [toistaiseksi] nykyinen VR”, Torniainen sanoo.

VR:stä kerrottiin aiemmin Uudelle Suomelle , että VR:llä itsellään ei ole haluja perustaa erillisiä kalusto- tai kiinteistöyhtiöitä.

LUE MYÖS:

Työministeri Harakan kiire purkaa aktiivimalli ihmetyttää – ”Näinkö te todella sovitte? Voi kiinnostaa luottoluokittajiakin”

Entinen SPR-johtaja Seuralle: ISIS-naisille ei voi antaa parempaa kohtelua kuin muille ulkomailla vaikeuksiin joutuneille suomalaisille

Ruotsin kokoomusjohtajalta suoraa puhetta ammuskeluista: ”Tilanne on äärimmäinen maalle, joka ei käy sotaa”