Pääministeri Juha Sipilä yllättyi kesällä 2017 presidentti Sauli Niinistön otettua kriittisesti kantaa hallituskokoonpanon muutokseen ja Sipilän toimiin asiassa, kerrotaan Risto Uimosen tuoreessa tietoteoksessa Tulos tai ulos (WSOY).

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän hajottua kahtia Sipilä päätti jatkaa hallitustyötä uuden Uusi vaihtoehto -eduskuntaryhmän tuella ilman uusia hallitusneuvotteluita. Sipilä oli tiistaina 14.6.2017 jo matkalla Naantaliin jättämään hallituksen eronpyynnön presidentille, mutta peruikin käynnin ja eronpyynnön saatuaan tiedon uuden eduskuntaryhmän synnystä.

LUE MYÖS: Uutuuskirja: Sipilän hallitus oli hajota Timo Soiniin – ”Juha haukkui meidät kolmena päivänä peräkkäin”

Muutaman päivän päästä kuului kummia, Uimonen kirjoittaa. Presidentti Niinistö antoi maakuntamatkallaan Kainuussa medialle kommentin, joka viittasi siihen, että hänestä Sipilän olisi pitänyt jättää hallituksensa eronpyyntö. Hossassa antamansa kommentin lisäksi presidentti jatkoi keskustelua vielä heinäkuussa SuomiAreenassa, jossa hän ilmoitti, että hänellä oli hallituksen erosta oma henkilökohtainen mielipiteensä, joka perustui keskusteluihin perustuslakiasiantuntijoiden kanssa.

Kirjan mukaan pääministeri Sipilä seurasi presidentin kommentointia hämmentyneenä, mutta ei puuttunut siihen julkisesti. Sipilä piti mielestään presidentti Niinistön koko ajan hyvin informoituna ja kysyi häneltä jopa, keiltä perustuslakiasiantuntijoilta asiassa kannatti kysyä neuvoa.

”Minut yllätti se, mitä Niinistö sanoi Hossassa. En saanut puheluidemme aikana sellaista käsitystä, että presidentti olisi ollut poliittisesti eri mieltä ja katsonut, että hallituksen pitää erota. Keskustelimme ainoastaan juridiikasta keskenämme. Kerroin, mitä olin kuullut asiantuntijoiden kantana”, Sipilä sanoo kirjassa.

Sipilä kertoo soittaneensa autosta matkalla Kultarantaan presidentille, että hän on saanut lopullisen vahvistuksen uuden eduskuntaryhmän perustamisesta.

”Kerroin samalla, että erokirjettä ei ole tarvetta jättää. Niinistö totesi silloin ensi kerran, että hän oli ottanut selvää juridiikasta ja kysyi, olikohan se puoli täysin selvä. Hän mainitsi Sami Mannisen nimen oikeusministeriöstä ja kertoi Mannisen esittämästä duubiosta”, Sipilä kertaa tapahtumia.

LUE MYÖS: Juha Sipilän ja Sauli Niinistön tapaaminen peruttu: ”Presidentin kantaa ei tarvita nyt mihinkään”

Ministeriön perustuslaillinen näkemys tarkistettiin, eikä ongelmia hallituksen jatkamisessa nähty.

”Totesimme sen jälkeen yhdessä presidentin kanssa, ettei ollut mitään järkeä tavata Kultarannassa, kun en olisi jättänyt erokirjettä”, Sipilä sanoo.

Sipilä sanoo, että kritiikistä huolimatta hän toimisi yhä samalla tavalla. Hän kertoo myös, että mielipide-erosta huolimatta tapaus ei jäänyt häiritsemään Niinistön ja Sipilän välejä.

”Kävimme presidentin kanssa yhden keskustelun asiasta. Halusin varmistaa, ettei taustalla ollut jotain syvällisempää, joka ei ollut tullut esille ennen tätä. Niinistö totesi minulle sen, minkä hän oli sanonut julkisuudessakin. Hän oli ottanut asian puheeksi, kun Matti Vanhanen oli kommentoinut asiaa. Totesimme yhdessä, että tämä oli meidän osaltamme loppuun käsitelty”, Sipilä kertoo.

LUE MYÖS:

Näin valehtelusta syytetty Juha Sipilä tarkalleen sanoi 19.6.2017