Kemijärven kirkkoherra, pastori Pentti Tepsa on Suomen tilanteesta ja kirkonmiehelle sopivista toimintatavoista eri mieltä turvapaikanhakija-aktiivina profiloituneen pastori Marjaana Toiviaisen kanssa.

Tepsa tuo näkemyksensä julki Puheenvuoro-blogipalstalle kirjoittamassaan kommentissa. Bloggaaja Sini Lappalainen oli järkyttynyt Toiviaisen vastaisesta lietsonnasta ja vihapuheesta, joka osaltaan sai Toiviaisen ilmoittamaan muutosta ulkomaille.

– Kirkonmiehenä kiitän tuesta kirkolle ja papeille. Kollegiaalisessa mielessä tuen Marjaana pappia, mutta olen eri mieltä hänen kanssaan sekä toimintatavoista että Suomen tilanteesta, Pentti Tepsa kirjoittaa blogin alla.

– Marjaanalla pitää silti olla oikeus henkilökohtaiseen turvallisuuteen ja koskemattomuuteen. En hyväksy vihaposteja tai uhan tunteen luomista, Tepsa korostaa.

Lue myös: ”Tässä maassa ei enää voi elää” – Henkensä edestä pelkäävä kohupastori muuttaa Suomesta

Turvapaikanhakijoita pitkään puolustanut Toiviainen joutui laajan huomion kohteeksi, kun hän asettui käännytyspäätöstä toimeenpanneiden poliisien auton eteen Metsälän vastaanottokeskuksella.

Tepsa kirjoittaa, että vaikka hänkin on seurakuntansa kanssa tehnyt laajasti työtä turvapaikanhakijoiden parissa ja hyväksi, hän ei hyväksy ”julkisia mielenosoituksia tai viranomaisten työtä haittaavaa kansalaisaktivismia” kirkon toimijoilta.

– Joudun edelleen ajoittain kirkonmiehenä neuvottelemaan esimerkiksi Migriin päin, tätä luottamussuhdetta en soisi horjutettavan, Tepsa perustelee.

Pentti Tepsa sanoo Uudelle Suomelle, että hänen arvionsa mukaan hyvä tarkoitus voi kääntyä itseään vastaan.

– Se, että ollaan mukana mielenosoituksissa, on näin kokonaiskuvan kannalta jopa haitallista, koska minusta ainakin on hankalaa omalle työlle, jos kirkko tai papit leimautuvat jotenkin viranomaisten työn haittaajiksi, Tepsa sanoo puhelimitse.

– Kirkon ja papin työhön kuuluu olennaisena se, että löydetään rakentavia toimintatapoja. Esimerkiksi viranomaisten kanssa neuvotteluun on satoja muita keinoja. Ajattelisin itse myös turvapaikanhakijoiden kannalta, että on tärkeää, että heille luodaan luotettava kuva Suomen viranomaisista, että tämä ei ole kuin Lähi-idän diktatuureissa.

Tepsan mielestä kirkko voi vaikuttaa esivaltaan esimerkiksi neuvottelukeinoin, jos on tarve.

– Mutta mielestäni kirkko ei voi lähteä kansalaisaktivismin linjalle Suomen kaltaisessa valtiossa, jossa viranomaisiin voi vaikuttaa normaaleillakin keinoilla, Tepsa sanoo.

– Meillä on kuitenkin pyritty oikeusvaltioperiaatteella ratkaisemaan näitä turvapaikkakäsittelyä, vaikka käsittely onkin ollut kiusallisen hidasta.

Turvapaikanhakijoiden kanssa työskentelevä törmää väkisin myös rankkoihin tilanteisiin, Tepsa myöntää, koska on selviö, että kaikki hakijat eivät saa turvapaikkaa Suomesta.

– Koville se ottaa. Itsekin olen seurannut [turvapaikkaprosesseja], ja osa on yrittänyt itsemurhaakin. Kyllä siinä herkästi omakin jaksaminen menee, Tepsa sanoo.

– Aina silloin kun on lähdetty tänne, se palautus on kipeä. Mutta toisaalta kymmeniä miljoonia ihmisiä elää niissä olosuhteissa, vaikka siellä vaarallista onkin, Tepsa sanoo.

Tepsan mielestä turvapaikkajärjestelmä tai Suomen yhteiskunta ei kuitenkaan ole rasistinen, kuten esimerkiksi Toiviainen kuvasi Facebook-kirjoituksessaan.

Lue myös: Kirkkoherra astui esiin turvapaikkakeskustelussa: ”Tulijamäärät alkavat olla Suomelle liikaa”