Kuluttajavirastoon tulvii valituksia verkkokaupoista, kertoo Kauppalehti paperiversiossaan.

Nettikauppojen aiheuttamat pettymykset ovat nykyisin jo toiseksi yleisin valituksen aihe heti teleoperaattorien ja viestintäpalveluiden jälkeen. Virastoon tulee vuodessa yhteensä noin 7000 kuluttajien ilmoitusta.

Useimmiten verkkokauppojen ongelmat johtuvat Kuluttajaviraston mukaan pienten yritysten taitamattomuudesta.

–Asiakas ei saa tavaraa ollenkaan, kukaan ei vastaa yhteydenottoihin, tuotteista on annettu väärä kuva tai sopimusehdot ovat käsittämättömiä, sanoo viraston johtaja Anja Peltonen Kauppalehdelle.

Vakiintuneeseen asemaan päässeistä suurista verkkokaupoista valituksia tulee vain harvoin.

Tilannetta pyritään nyt parantamaan verkkokaupoilla luodulla Luotettavaa toimintaa -laatustandardimerkillä. Merkki on Kuluttajaviraston ja internetyritysten järjestön Verkkoteollisuuden yhteinen.