Suomalainen matkapuhelinyritys HMD Global on joutunut kohun kouriin. Yhtä tai useampaa Nokia-puhelinta on epäilty tietovuodosta. Tarkemmin puhelimia syytetään siitä, että ne olisivat lähettäneet käyttäjä- ja laitetietoja Kiinaan.

Nyt HMD Global vastaa syytöksiin ja toteaa suhtautuvansa vakavasti asiakkaidensa yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan.

”Olemme tutkineet Nokia 7 Plus -tapauksen perusteellisesti, ja voimme vahvistaa, että mitään yksittäiseen henkilöön yhdistettävää tietoa ei ole mennyt kolmansille osapuolille”, yhtiö toteaa tiedotteessaan.

”Tutkimuksessamme kävi ilmi , että yhdessä Nokia 7 -puhelinmallimme toimituserässä oli mukana puhelimia, joissa on virheellisesti ollut Kiinassa myytävien puhelinten ohjelmistopakettiin kuuluva aktivointikoodi. Virheestä johtuen puhelin on yrittänyt lähettää aktivointitietoja kolmannen osapuolen palvelimelle Kiinassa. Näitä tietoja ei ole kuitenkaan koskaan käsitelty, eikä niiden perusteella puhelimen käyttäjää ole voitu tunnistaa.”

HMD Globalin mukaan virhe huomattiin ja korjattiin jo helmikuussa 2019 päivittämällä puhelimeen oikean maan ohjelmisto. Se on jo asennettu lähes kaikkiin puhelimiin, joissa oli virheellinen aktivointikoodi.

Yhtiö tyrmää julkisuudessa esitytetyt arvelut, joiden mukaan muutkin Nokia-puhelimet lähettäisivät samalla tavoin tietoa kolmannen osapuolen palvelimille.

”Tieto on väärä. Missään muissa Nokia-puhelimissa ei ole ollut virheellistä ohjelmistoa. Kiinassa myytäviä puhelimia lukuun ottamatta kaikki puhelimiamme koskeva tieto on tallennettu Amazon Web Servicen palvelimelle Singaporessa. Suhtaudumme HMD Globalissa vakavasti asiakkaidemme yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan ja noudatamme toiminnassamme kaikkia asiaan liittyviä lakeja.”

Yhtiö vakuuttaa, että puhelimista kerätyt tiedot säilytetään turvallisesti ja lain edellyttämällä tavalla.