Eduskunta hyväksyi maanantaina vuoden 2020 kolmannen lisätalousarvion ja lentoyhtiö Finnairin 700 miljoonan euron pääomittamisen, jolle löytyi laaja tuki yli hallitus- ja oppositiorajojen. Sen sijaan oppositiopuolue kokoomuksen ehdotus maakuntalentojen turvaamisesta ostopalveluilla aiheutti kiivaan väittelyn.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta totesi mietinnössään pitävänsä tärkeänä, että koronaepidemian vuoksi väliaikaisesti lakkautetut Finnairin lentoyhteydet ”palautetaan lentomatkustamisen alkaessa elpyä”. Finnair on lopettanut lentoja moniin maakuntiin ja yhteydet viidelle maakuntakentälle eli Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Kokkola-Pietarsaareen saattavat olla poikki ainakin vuoden ajan. Lentojen palauttamisen aikataulu on toistaiseksi hämärän peitossa.

Kokoomus esittikin lausumaehdotuksessaan Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoyhteyksien turvaamista ostopalvelusopimusmallilla, jossa lennot olisi kilpailutettu. Puolueen mukaan liikennöinti ostopalveluin olisi ollut väliaikainen toimenpide lentoyhteyksien turvaamiseksi koronakriisin aikana.

Ehdotus ei saanut tukea hallituspuolueilta ja kaatui. Oppositiopuolueet, kokoomuksen lisäksi perussuomalaiset, arvostelivat erityisesti keskustaa maakuntalentojen välitöntä palauttamista koskevien ehdotusten kaatamisesta.

”Erityisesti keskustan kanta ihmetyttää, kun se eduskunnan ulkopuolella kehuu olevansa maakuntien puolella, mutta äänesti tätä meidän vaatimustamme vastaan, kun näytön paikka tuli”, perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sanoo tiedotteessa.

”Hallituspuolueiden edustajien ratkaisu on märkä rätti näiden kaupunkien ja niitä ympäröivien maakuntien kasvoille”, valtiovarainvaliokunnan kokoomusryhmää johtava Timo Heinonen toteaa.

Hallituspuolueiden edustajat sen sijaan mätkivät etenkin kokoomusta ehdotuksesta, jota pidettiin poliittisena pelinä keskustan horjuttamiseksi. Ostoliikenteen nopea käynnistäminen olisi hallituspuolueilta sadelleen laajan kritiikin mukaan paitsi mahdotonta myös ennenaikaista.

"Minusta on äärimmäisen tärkeää, että tästä salista lähtisi täysin yksituumainen viesti omistajapolitiikasta Finnairille: välittömästi, kun lentoliikenne elpyy, pitää palauttaa maakuntien reitit”, keskustan Markus Lohi sanoi.

”Nyt tämä kokoomuksen vastalause sisältää sellaisen poliittisen koukun, johon ehkä pienet kalat voivat tarttua, mutta lohi ei tartu. Sitä olisi helppo kannattaa, jos voisin uskoa, että se on tehty vilpittömässä mielessä ja jaloin pyrkimyksin, mutta kumpaankaan näistä en usko. Itse asiassa te tiedätte itsekin, että ei tässä vaiheessa ole ollenkaan mahdollista, että on tämmöinen piikki auki ostoliikenteelle. Se vaatii EU:n luvan, se vaatii pitkän valmistelun, avoimen kilpailutuksen”, Lohi viesti kokoomukselle.

”Uskooko joku, että voisimme nopealla aikataululla käynnistää kilpailutusmenettelyn näille ostopalveluille? Ei usko, ei varmasti kokoomuskaan. Toinen kysymys: uskooko joku, että markkinaehtoinen lentäminen näille paikkakunnille, maakunnan tärkeille lentokentille, alkaisi sen jälkeen, kun valtio on ekana, kokoomuksen esityksen mukaan, vuodeksi ostanut sieltä palveluita? Ei usko kukaan, ei edes kokoomus”, toinen keskustalainen, Esko Kiviranta, lateli.

Ostopalveluiden kilpailuttamisen monimutkaisuudesta huomautti myös keskustan ryhmänjohtaja Antti Kurvinen.

”Jos lähdetään ostoliikenteeseen, ne pitää kilpailuttaa. Silloin ne reitit voivat mennä jollekin muulle kuin Finnairille. Haluatteko te Suomen veronmaksajien rahat jollekin muullekin kuin sinivalkoisille siiville, ja kuinka kauan te odotatte, että EU-komissio hyväksyy jokaisen reitin, jota tuetaan veronmaksajien rahoilla?” Kurvinen kyseli kokoomukselta.

Vihreiden Iiris Suomela piti erikoisena ”ehdotuksia, joissa lentoja turvattaisiin ilman arviota siitä, onko edes realistista odottaa lennoille matkustajia”. Kansainvälinen lentoliikenne on yhä jumissa, mikä vähentää Suomeen ja maakuntakentille tulijoita.

”Tyhjien lentokoneiden lennättäminen ei kyllä ole ilmastokestävää eikä tue eikä auta yhtään ketään. Hieman ihmettelen, että sen jälkeen, kun on ensin julkaistu ilmastokestävän elvytyksen avaus, niin halutaan lennättää tyhjiä lentokoneita.”

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Jussi Saramo tyrmäsi kokoomuksen mallin.

”Kokoomus esittää nyt, että lennetään koneita kokonaan ilman matkustajia. Tämä on kyllä niin pähkähullu esitys, että fiksumpaa olisi toimia jopa niin kuin Brežnev vanhassa neukkuvitsissä, että vedetään verhot eteen ja teeskennellään, että se juna liikkuu. Ainakin ilmastoa ja rahaa säästyisi. Halvemmaksi tulisi maksaa verorahoista vaikka taksi jokaiselle tuolta Vantaalta sinne maakuntiin kuin tämä kokoomuksen linja, joka on täysin järjetön”, Saramo sanoi.

Kokoomuksen Pia Kauma vastasi kritiikkiin toteamalla, että ”kysyntä ei elvy, jos sitä vain odotetaan tumput suorina”.

”Sille asialle pitää myöskin tehdä jotain, ja se jotain, mitä kokoomus on ehdottanut, on se, että tämä hoidettaisiin ostopalvelusopimuksilla eli kilpailuttamalla paras mahdollinen, tilapäisesti, kunnes sitten kysyntä palaa entiselle tasolle tai sitä vastaavalle tasolle.”

Hallituspuolueista ihmeteltiin lisäksi muun muassa sitä, mistä kokoomus ottaisi rahat ostoliikenteeseen.

Keskustan Kiviranta uskoi, että valtio-omisteinen Finnair kyllä palauttaa lennot valtiovarainvaliokunnan mietinnön mukaisesti.

”Valiokuntahan varsin selkeästi toteaa että se pitää tärkeänä, että koronaepidemian vuoksi väliaikaisesti lakkautetut lentoyhteydet palautetaan lentomatkustamisen alkaessa elpyä. Uskon, että minkä tahansa yhtiön operatiivinen johto ottaa huomioon näin selkeän enemmistöomistajan perustellun näkemyksen, ja uskon, että Suomen kansainvälisten yritysten toimintaedellytysten kannalta tärkeät lennot edelleen hoidetaan sinivalkoisin siivin”, Kiviranta sanoi.

Omistajaohjausministeri Typpi Tuppurainen (sd.) totesi Uutissuomalaiselle pitävänsä kokoomuksen ehdotusta ennenaikaisena.

”Ensisijaista on yhteyksien palauttaminen kaupallisesti lentoliikenteen kysynnän elpyessä. Omistajaohjauksessa huolehdimme, että Finnair säilyy toimintakykyisenä tämän alan historian vakavimman kriisin yli”, Tuppurainen sanoo.

LUE MYÖS: