Kokoomuksen kansanedustaja Harri Jaskari ihmettelee Puheenvuoron blogissaan suomalaisten asenteita, jotka hänen mukaansa korostuivat keskustelussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) liikenneverkkoesityksestä.

–Suomen suurin ongelma liittyy asenteisiin. Olemme maailman koulutetuimpia maita, mutta samalla ihmeellisiä alisuoriutujia. Harva uusia toimija Suomessa uskaltaa esittää jotain uutta, koska lauma hyeenoja iskee heti kimppuun. Maassa makaavaa potkitaan vielä henkisesti syvemmälle mullan alle. Juuri näin kävi suomalaisessa liikennekeskustelussa tammikuussa, Jaskari kirjoittaa.

Hänen mukaansa Anne Bernerin esittelemässä pohjaehdotuksessa oli paljon hyviä elementtejä, mutta lähes kaikki keskittyivät kommenteissaan ongelmakohtiin.

Jaskari kertoo asiantuntijoiden arvioineen, että yksi tulevan talouskasvun moottoreita maailmassa on liikennesektori.

–Samaan hengenvetoon on sanottu, että ne maat, jotka uskaltavat olla pilottimaita uusissa ajatuksissa liikkumisesta, ovat tulevaisuuden voittajia. Esimerkiksi monet merkittävät autonvalmistajat haluavat nyt investoida edelläkävijämaihin, hän kommentoi.

Jaskari uskoo, että liikennemarkkinoiden avaamisesta olisi hyöytyä tavallisille suomalaisille. Hän mainitsee esimerkkinä linja-autoliikenteen osittaisen avaamisen kilpailulle.

–Olen aina uskonut, että kilpailun vapauttaminen antaa tilaa huikeille konsepteille, joita voisi jatkossa viedä maailmalle. Berliinissä esimerkiksi BMW:n ja muutamien muiden automerkkien uudet palvelut ovat merkinneet sitä, että 40000 taloutta on luopunut omasta autosta. Tiet ja rautatiet voivat puolestani olla yhteistä veronmaksajien omaisuutta, mutta sallitaan ainakin palveluille mahdollisuus osoittaa luovuuttaan. Pitäisikö Suomen uskaltaa olla liikenteen pilottimaa, hän kysyy.

Lue kaikki Uuden Suomen uutiset liikenneverkkohankkeestä täältä!