S-ryhmä kertoo verottoman vähimmäismyyntinsä laskeneen alkuvuonna 1,3 prosenttia edellisvuodesta. Yhtiön tammi-kesäkuun luku oli yhteensä 5,6 miljardia euroa. Kokonaismyynnin laskua jarrutti eniten marketkauppa, joka on kasvanut alkuvuoden aikana 8,4 prosenttia.

Päivittäistavarakaupassa voimakas kasvu alkoi yrityksen mukaan maaliskuussa, jolloin kasvu edelliseen vuoteen oli 10,4 prosenttia. Tämän jälkeen myynnin kasvu on vaihdellut kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin. Ruoan verkkokaupassa kasvuluvut ovat olleet kuukausitasolla parhaimmillaan jopa yli kolminkertaisia.

"Koronakriisi nosti päivittäistavarakaupan myynnin uudelle tasolle, jolla se on pysynyt maaliskuusta lähtien. Sen osana ruoan verkkokauppa on kasvanut erittäin suurin kasvuluvuin. Rajoitusten purun myötä myös muut kovia kokeneet toimialat elpyvät vähitellen. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria, kun esimerkiksi pääkaupunkiseudun hotellit kärsivät merkittävästä matkailijakadosta”, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo tiedotteessa.

Kesäkuussa 13,6 prosentin kasvu käyttötavarakaupassa

S-ryhmän käyttötavarakauppa supistui alkuvuonna 2,5 prosenttia viime vuodesta, mutta kesäkuussa kasvua oli viime vuoteen verrattuna 13,6 prosenttia viime vuoteen. Myös käyttötavaroiden verkkokauppa on yrityksen mukaan kasvanut viime kuukausina selvästi: kevään kampanjoiden aikoina myyntipiikit olivat edellisvuoteen verrattuna jopa 15-kertaisia.

Sen sijaan ravintolat ja hotellit ovat S-ryhmän mukaan kärsineet koronakriisistä kesänkin aikana. Joissain osissa maata yrityksen hotellimyynti käy jo normaalisti kotimaisen vapaa-ajan matkustuksen voimin, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on sen mukaan vieläkin heikkoa muun muassa ulkomaalaisten turistien puuttuessa.

Lisäksi rajoitusten purku on alkanut nostaa myös ABC-ketjun myyntiä, vaikka viime kesän lukuihin ei S-ryhmän mukaan päästäkään.

Lue lisää: