Norjalaisella huoltoaluksella työskentelevä suomalaismerimies Jussi Nurminen on noussut viime viikkoina norjalaismedioiden otsikoihin auringonottokuvillaan.

Aivan mistä tahansa kesäkuvista ei kuitenkaan ole kyse, sillä kuvissa Nurminen istuu aurinkotuolissa laivan keulassa sijaitsevan bulbin päällä keskellä Pohjanmerellä sijaitsevaa Osenbergin öljykenttää. Bulbi on laivan keulapaksunnos, jonka tarkoituksena on pienentää aluksen vastusta vedessä.

Island Clipper -nimisellä aluksella työskentelevä Nurminen kertoo, että idea kuvaan lähti aluksen kapteenilta Stig Sildeniltä. Idean toteuttaminen kuitenkin vaati ensin turvallisuuskysymysten perusteellista selvittämistä.

”Kävimme läpi, että liittyykö kuvan ottamiseen riskejä, millaisia riskejä ja miten ne riskit minimoidaan. Parin viikon ajan asiaa selviteltyämme totesimme, että ei nähdä niin isoa riskiä, ettemme voisi ideaa toteuttaa. Yhtenä päivänä sitten meri oli melkein peilityyni, niin päätimme, että nyt lähdetään.”

Nurminen kiipesi keulapullistuman päälle pelastusveneestä, joka pysytteli koko ajan muutaman metrin etäisyydellä. Myös aurinkotuoli oli varustettu pelastusliiveillä. Island Clipperin kapteeni Silden otti kuvat pelastusveneestä.

Laivayhtiö ja Silden antoivat luvan kuvan jakamiseen. Nurminen kertoo miehistön yllättyneen siitä, miten laajalle kuva levisi. Kuvasta uutisoi muun muassa Norjan suurin sanomalehti Verdeng Gang eli VG.

”Kuva lähti leviämään enemmän kuin oltiin osattu odottaa ja ollaan saatu oikein hyvää palautetta firmalta ja asiakkailta. Suurin mediahuomio ja krediitti on mennyt idean isälle ja kuvaajalle eli meidän kipparille, itse olin vain mallina. Hauskaa, että ihmiset tykkäävät.”

Kuva: Stig Silden

Koronaa ei pääse karkuun edes avomerelle

Nurminen työskentelee ensimmäisenä perämiehenä Norjassa öljynporauslauttoja huoltavalla aluksella. Alus toimii linkkinä öljynporauslauttojen ja mantereen välillä ja kuljettaa esimerkiksi poraustarvikkeita ja ruokaa. Koronan vaikutus on ulottunut pitkällä avomerellä operoiville aluksille asti.

”Laivaa siivotaan ja desinfioidaan jatkuvasti aivan eri standardilla kuin aiemmin ja käsihygieniaan kiinnitetään erityishuomiota”, Nurminen kertoo.

Nurmisen mukaan lentojen peruminen on vaikeuttanut työntekijöiden liikkumista. Norjan merillä työskentelee ihmisiä useista eri maista ja myös Nurminen asuu virallisesti Suomessa.

Merimiesten työrupeamat aluksilla kestävät yleensä useita viikkoja tai kuukausia. Koronan aiheuttamat matkustusrajoitukset ovat venyttäneet maailmalla merimiesten työjaksoja, kun laivoja ei päästetä satamiin. Muun muassa Aasian meriltä on raportoitu tapauksista, joissa laivojen henkilöstö on viettänyt merillä yhtäjaksoisesti jopa yli vuoden.

”Keväällä myös meille annettiin varoitus, että työjaksot saattavat pidentyä, kun lentoja perutaan, mutta minun tietojeni mukaan näin ei ole käynyt. Euroopan ja Norjan vesillä toimiminen on kuitenkin vielä aika paljon helpompaa, kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa tai idässä, jossa on uutisoitu olevan merimiehiä jumissa pitkiäkin aikoja”, Nurminen sanoo.

Nurminen kertoo, että Norjan valtio myönsi öljytaloutta pyörittävillä aluksilla työskentelevälle henkilöstölle erikoisluvan poiketa tavanomaisista karanteenimääräyksistä.

”Norjan talous on niin riippuvainen öljystä, että laivojen on liikuttava ja öljyn pumppaamisen jatkuttava. Se ei toimisi, jos kaikki olisivat karanteenissa. Ulkomailta tullessa voimme matkustaa suoraan laivalle, jossa altistamme vain sen pienen aluksella olevan porukan. Laivallahan periaatteessa ollaan eristyksissä sitten se 4 viikkoa, mitä työjakso kestää. Jos tautiepäily ilmenee, niin se henkilö eristetään ja toimitetaan mahdollisimman nopeasti maihin.”

Toistaiseksi tautitapauksilta on Nurmisen mukaan vältytty.