Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut lausunnon Vantaan kaupungin koronarokotekampanjasta, jonka tarkoituksena oli kannustaa nuoria aikuisia koronarokotteen ottamiseen.

Neuvosto antoi kampanjasta vapauttavan lausunnon.

Kyse oli kampanjasta, jossa oli mukana sosiaalisen median vaikuttajia. He kampanjoivat Instagramissa koronarokotteen ottamisen puolesta kesäkuussa 2021.

Lukuisat yksityishenkilöt tekivät lausuntopyyntöjä mainonnan eettiselle neuvostolle katsoen muun muassa, että kampanja on ”asiaton ja vastuuton, koska rokotteilla on ehdollinen myyntilupa”. Vantaan kaupunki perusteli kampanjaa terveysturvallisuudella, koska kampanjan kohderyhmään kuuluvien 20–24-vuotiaiden keskuudessa koronavirustartunnat olivat kampanjan aikana kasvussa.

MEN katsoi, että kampanja ei ole hyvän tavan vastainen.

”Neuvosto kuuli asiassa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeaa saadakseen taustatietoa lausuntopyynnöissä käytettyjen käsitteiden osalta”, kertoo tiedotteessa mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta.

”Neuvosto totesi lausuntonsa lopussa, että koronarokotteita koskevaa faktapohjaista informaatiota on helposti saatavilla esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilla. Sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuston mukaan rokotteet ovat yksi tehokkaimmista keinoista tartuntatautien torjumiseksi”, Paloranta sanoo.

Neuvoston lausunto oli yksimielinen.

LUE SEURAAVAKSI: