Valtion omistama juomayhtiö Altia on huolissaan siitä, muuttavatko alkoholiverojen korotukset Alkon asemaa vähittäismyyntimonopolina. Verojen korotukset ovat vähentäneet Alkon myyntiä, mutta samaan aikaan viinaralli Virosta on kiihtynyt.

–Pitäisikö ottaa huomioon, ettei verotus toimi enää samalla tavalla kuin silloin, kun Suomi oli suljettu talous, kysyy Altian toimitusjohtaja Antti Pankakoski.

Uusin korotus astui voimaan torstaina: kossupullon uusi hinta on nyt 11,99 euroa.

Viinojen, vodkien ja muiden väkevien juomien myynti Alkoissa vähentyi tammi-elokuussa reilut 6 prosenttia vuoden takaisesta. Samaan aikaan väkevien matkustajatuonti on noussut neljänneksellä.

Altialla on vahvasti oma lehmä ojassa, kun yhtiö kyselee verotuksen vaikutusten perään. Alkon aseman heikentyminen merkitsee Koskenkorvan ja muiden yhtiön valmistamien ja maahantuomien juomien menekin putoamista.

Koskenkorvan ja kotimaisen vodkan aseman heikentymistä kuvaa Altian Koskenkorvan tehtaalla käyttämän ohramäärän vähentyminen. Vuonna 2007 viinan valmistukseen käytettiin 190 miljoonaa kiloa ohraa. Kuluvan vuoden ennuste on 114 miljoonaa kiloa.