Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n johtava asiantuntija Jyrki Homén pitää Suoman ammattiliittojen keskusjärjestön SAK:n selvitystä, jonka mukaan työnantajat rikkovat työpaikalla noudatettavia lakeja, poliittisena.

–Tätä ei voi tulkita muuten kuin AKT:n (kuljetusalojen ammattiliiton) järjestöpoliittiseksi offensiiviksi järjestäytymättömällä kentällä. He nostavat profiilia siellä, Holmén sanoo Uudelle Suomelle.

Joka kolmas SAK:n luottamushenkilö kertoo työnantajansa rikkovan työpaikalla noudatettavia lakeja ja sopimuksia.

Kuljetusalalla osuus on 57 prosenttia.

–Ei meillä ole mitään tietoa tuollaisista luvuista. Kuljetuspuolella on tosi mielenkiintoinen tuo lukema, Holmén kommentoi.

Hänen mukaansa EK:n jäsenyrityksissä kuljetusalalla tilanne on kulkenut toiseen suuntaan – riitojen ja erimielisyyksien määrä vähentynyt.

Hän korostaa, että työtuomioistuimessa ajettujen juttujen määrä ei nouse, erimielisyysneuvottelujen määrä ei nouse, eikä käräjäoikeuksien riita-asioiden määrä nouse.

SAK:laisista luottamushenkilöistä 40 prosenttia kertoi riita-asioiden lisääntyneen työpaikalla. Vain joka kymmenes kertoi niiden vähentyneen.

–Nuo luvut ei vielä kerro yhtään mistään. Se mitä voidaan kertoa on se, että tietty osa luottamusmiehistä ilmoittaa jotain epämääräisiä ongelmia työnantajansa kanssa, Holmén sanoo.

Voiko olla niin, että pienistä rikkomuksista ei tehdä virallista valitusta?

–Tuo on aika halpamaista, että vääryyttä kärsitään, mutta ei viitsitä riitauttaa? Holmén vastaa.

Hän kuitenkin myöntää, että yt-neuvottelujen määrä on lisääntynyt ja niihin liittyvät tulkinta-asiat nousevat pintaan.

–Se ei kuitenkaan tarkoita, että lakia olisi rikottu, hän toteaa.