Opetusministeri Krista Kiuru (sd.) myönsi, että uusimpien Pisa-vertailun tulosten jälkeen on haastavaa todistaa, miksi suomalainen koulu on erityisen hyvä.

– Olisi kiva kertoa hyviä uutisia, mutta nyt niitä ei ole, Kiuru sanoi tulosten tiedotustilaisuudessa.

Kiurun mukaan oppimistulosten trendi on pitkään ollut laskeva. Oppimistulosten lasku on Kiurun mukaan alkanut vuosina 2005–2010.

Suomen oppimistulokset putosivat tutkimuksessa kaikkein eniten.

Kiuru muistutti, että Suomi on joka tapauksessa yhä Aasian maiden jälkeen maiden parhaimmistoa.

Kiurun mukaan Suomessa on siitä huolimatta aloitettava "suomalaisen perusopetuksen päivitys".

– Meidän on aloitettava valmistelu perusopetuksen uudistamiseksi, Kiuru sanoi.

Julkistamistilaisuudessa myös professori Jouni Välijärvi totesi, että tutkimustulosten ääreen on tarvetta pysähtyä ja pohtia, mitä jatkossa pitää tehdä.

Kiurun mukaan yksi merkittävä piirre tuloksissa on opiskelumotivaation ja tulosten heikkenemisen ilmeinen yhteys. Kiurun mukaan se kertoo siitä, että opetusmenetelmät eivät enää vastaa nykypäivän tarpeita ja oppimistapoja.

– Tämä on erittäin huolestuttava piirre, Kiuru sanoi.