S-ryhmän halpuuttamiskampanja on laskenut yksittäisten elintarviketuotteiden hintoja, mutta ruoan hinta oli lähtenyt Suomessa laskuun jo ennen kampanjaa ja kauppa reagoi lähinnä pakon edessä. Näin arvioidaan kuluttaja-asioihin erikoistuneen Kuluttaja-lehden keskiviikkona julkaistussa artikkelissa.

Artikkelin pyrkimyksenä on kaivaa esiin ”totuus halpuuttamisesta”. S-ryhmä on parin vuoden ajan mainostanut näyttävästi halpuuttavansa elintarvikkeiden hintoja, mutta Kuluttaja tuo esiin, että kampanjaa edelsi kaupan kustannusten lasku sekä kiristynyt hintakilpailu.

Tilastokeskuksen mukaan ruuan hinta kääntyi laskuun Suomessa jo vuonna 2014 eli vuotta ennen kuin S-ryhmä aloitti halpuuttamisen, Kuluttaja kertoo. Käännökselle oli monta syytä: maailmantalouden kasvu hidastui, raaka-aine- sekä tuottajahinnat laskivat ja muun muassa Venäjä-pakotteet toivat maitotuotteisiin ylitarjontaa. Samaan aikaan Suomessa palkankorotukset jäivät useana vuonna nollaan; kaupan kustannuksista kolmannes on palkkoja, joten tällä on merkitystä ruoan hintaan.

– Kaikki tämä yhdessä vaikutti siihen, että vuonna 2014 ruuan hinta laski Suomessa 0,5 prosenttia edellisvuodesta. Vuonna 2015 ruuan hinta laski 2,2 prosenttia ja viime vuonna 1,1 prosenttia. Lisäksi kuluttajien ostovoima kääntyi laskuun vuonna 2013, minkä seurauksena kauppa on käynyt huonommin ja hinnasta on tullut yhä tärkeämpi ostokriteeri. Lidlin myötä ketjujen kilpailu markkinaosuuksista on tiukentunut entisestään, Kuluttaja-lehti taustoittaa.

Lehden mukaan ”S-ryhmä näyttää käyttäneen tilannetta ovelasti hyväkseen”.

– Halpuutuskampanjoista saa käsityksen, että S-ryhmä olisi ensin päättänyt laskea hintoja, ja tuottajahinnat olisivat laskeneet vasta sitten. Tilastojen valossa asia on kuitenkin päinvastoin. Tuottajahintojen lasku on mahdollistanut halpuutuksen.

Lehden haastattelemat asiantuntijat, Pellervon Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kyösti Arovuori ja Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Jyrki Niemi, eivät silti pidä S-ryhmän kampanjaa pelkkänä mainoskikkana. Halpuutus on heidän mukaansa totta siinä mielessä, että joidenkin satojen elintarvikkeiden hinnat ovat laskeneet S-ryhmän kaupoissa.

– Suomalaisessa hypermarketissa voi kuitenkin olla myynnissä yhteensä jopa 25 000 tuotetta, joten se, minkä verran kuluttaja hyötyy halpuutuksesta, riippuu täysin siitä, mitä ostoksia hän tekee, Kuluttaja kommentoi.

Arovuori ja Niemi katsovat joka tapauksessa, että ruuan hintojen lasku on ollut varsinkin pienituloisten kuluttajien etu.

Kuluttaja-lehti summaa arvionsa väitteestä ”S-ryhmän halpuutus laski ruuan hintaa Suomessa” seuraavasti:

– Pitää paikkansa osittain. S-ryhmä on laskenut monien elintarvikkeiden hintoja omissa kaupoissaan, mutta ruuan halpeneminen johtuu pääasiassa muista syistä. Kaupat ovat laskeneet hintojaan pakon edessä.

Kuluttaja-lehden artikkeli löytyy tämän linkin takaa. Lehteä kustantaa Kuluttajatietoisuuden edistämisyhdistys Kery ry ja se toimii yhteistyössä Marttaliiton sekä Kuluttajaliiton kanssa.

Lue myös:

S-ryhmä alentaa lähes 900 ruokatuotteen hintaa: Nyt halpuutetaan kasviksia

S-ryhmä: Ilman halpuutusta tuottajahinnat olisivat laskeneet vielä enemmän

S-ryhmä kavahti vakavia syytöksiä halpuutuksesta – ”On annettu ihan selkeät ohjeet”