Vaikka bensasyöpöistä avolava-autoistaan kuuluisassa USA:ssa siirrytään pienin askelin kohti ilmastoystävällisempiä ja vähemmän kuluttavia autoja, ei koko autokannan keskimääräinen polttoaineenkulutus ja polttoainetehokkuus ole tutkija Michael Sivakin Green Car Congressille tekemän tutkimuksen mukaan vähentynyt juuri lainkaan vuoden 2008 tasosta.

GCC tuottaa päätöksentekijöille tietoa kestävään liikenteeseen liittyvistä energioista, uutisista ja teknologioista. Asiasta kertoi myös Green Car Reports.

Huolimatta siitä, että uusien pick-upien polttoainetaloudellisuus on huomattavasti paremmalla tasolla, ja että sähköautot ovat tulleet Kalifornian tapaisissa osavaltioissa massoittain katukuvaan ja todelliseksi vaihtoehdoksi polttomoottoriautoille, ei polttoaineiden kokonaiskulutus ole laskenut. Tämä johtuu samaan aikaan merkittävästi lisääntyneestä autokannan kokonaismäärästä.

Sivakin hurjalta kuulostavien numeroiden mukaan liikenteessä oleva auto kulutti Yhdysvalloissa vuonna 2008 keskimäärin 10,8 litraa sadalla kilometrillä, ja vuonna 2017 10,5 l/100 km. Parannusta on silti tapahtunut, sillä vuonna 1973 keskimääräinen kulutus oli 18,2 l/100 km ja vuonna 1991 12,0 l/100 km.

Esimerkiksi vuonna 2017 Yhdysvalloissa myytiin 17 miljoonaa uutta autoa ja kevyttä kuorma-autoa (pick-up). Tämä lisäsi liikenteessä olevien autojen kokonaismäärää, ja uudisti vain 7 prosenttia autokannasta. Toisin sanoen, 93 prosenttia autokannasta saastutti yhtä paljon kuin ennenkin.

Tämä lainalaisuus koskee myös Suomen, tai minkä tahansa muun maan liikenteen kokonaispäästöjä: mikäli vanhat autot eivät vaihdu uusiin, vaan niiden kokonaismäärä liikenteessä lisääntyy, lisääntyvät myös päästöt.

Asiaa ei helpota sekään, että presidentti Donald Trump yrittää ilmastoskeptisen politiikkansa lisäksi torpata esimerkiksi Kalifornian kaavailemat osavaltiotasoiset, Yhdysvaltojen yleisiä päästötasoja tiukemmat polttoainetaloudellisuusnormit.