Kuluttaja-asiamies on antanut huomautuksen Aku Ankka -lehteä kustantavalle Sanoma Media Finlandille hyvän tavan vastaisesta ja sopimattomasta markkinoinnista. Sanoma Media Finlandin katsotaan menetelleen kuluttajasuojalain vastaisesti.

Kuluttaja-asiamiehen kesäkuussa antama huomautus koskee viime marraskuussa julkaistua Aku Ankka, jonka sisään oli nidottu lehden kanssa samankokoinen lelumainosliite. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että alle 15-vuotiaille ei saa lähettää suoramarkkinointia ilman vanhempien suostumusta.

– Amo Aarrekirja -mainos oli nidottu Aku Ankka -lehden keskiaukeamalle siten, että mainos alkoi kohdasta johon edellinen sarjakuvakertomus päättyy. Mainos oli 31 sivua pitkä, kun taas itse lehden pituus on 32 sivua. Mainoksen sivut olivat samansuuruiset kuin lehden, eikä mainosta kyennyt havaitsemaan aukaisematta lehteä sen kohdalta, Kuluttaja-asiamiehen antamassa päätöksessä todetaan.

– Näin ollen vanhempien oli vaikeaa varmistua siitä, kuinka paljon ja millaista mainontaa heidän lapsiinsa oli kohdistunut.

Kuluttaja-asiamies huomauttaa, että joulunalusaikaan, marras–joulukuussa koteihin toimitetaan monia lelukuvastoja, joita lapset mielellään selaavat. Vanhemman näkökulmasta tilanne on kuitenkin eri, kun katalogi on ujutettu lehden väliin, joka toimitetaan ”suoraan kotiin monissa tapauksissa lapsen nimellä”, kuluttaja-asiamies toteaa.

Aku Ankka -lehti sai Julkisen Sanan Neuvostolto lehden historian ensimmäisen langettavan päätöksen keväällä sen välissä julkaistusta mainosliitteestä. Neuvoston mukaan kyse oli piilomainonnasta.