Suomessa astui voimaan uusi jätelaki vuonna 2021. Laki tuo mukanaan muutoksia kotitalouksien lajitteluvelvollisuuksiin porrastetusti.

Esimerkiksi heinäkuusta 2024 alkaen biojäte on lajiteltava yli 10 000 asukkaan taajamissa kaikissa kiinteistöissä, myös omakotitaloissa.

Muutosten lähestyminen on alkanut näkyä selvästi Prisman myynneissä. S-ryhmän myyntidatan mukaan erilaisia jätteenlajittelujärjestelmiä ostetaan nyt kiihtyvällä tahdilla.

Suomalaisten havahtuminen muuttuvaan lainsäädäntöön on johtanut siihen, että lajittelujärjestelmät ovat nyt nopeimmin myyntiään kasvattava tuoteryhmä koko Prisman kodin valikoimassa.

Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen kertoo, että esimerkiksi SmartStore-lajittelujärjestelmien myynti on tuplaantunut viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

”Uskon, että mitä lähemmäs muutoksien voimaan astuminen tulee, niin sitä enemmän kysyntä tulee tästä vielä kiihtymään”, Viitanen arvioi tiedotteessa.

Vanha suosikki pitää pintansa

Etenkin yksi lajittelujärjestelmä on Viitasen mukaan noussut selkeästi kuluttajien suosioon.

Yksittäisistä tuotteista 48-litraisen SmartStore Collect -järjestelmän myynti on kaksinkertaistunut viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

”Se on selkein myyntihitti tässä kategoriassa. Järjestelmän tilavuus on selkeästi koettu eduksi ja se kertoo, että suomalaiset selkeästi kasvattavat kotiensa valmiutta aiempaa kattavampaan jätteiden lajitteluun”, Viitanen kertoo.

Kevät on perinteisesti siivouksen aikaa, mikä heijastuu myös siivousvälineiden myyntiin. Prisman myyntidata paljastaa kiinnostavan yksityiskohdan.

Vaikka monesta kotitaloudesta löytyy astianpesukone, perinteisten tiskiharjojen vahva menekki jatkuu vuodesta toiseen, kertoo Prisman siivoustarvikkeista vastaava myyntipäällikkö Juhani Haara.

Astiaharjoja myydään S-ryhmän ruokakaupoissa vuodessa yli 1,1 miljoonaa kappaletta.

”Onhan tuo iso määrä ja kertoo siitä, että ihmiset tiskaavat selvästi vielä paljon käsitiskiä koneen ohella”, Haara toteaa tiedotteessa.