Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton ensi viikolle antama lakkovaroitus uhkaa myös jätehuoltoa. AKT:n mukaan lakkoon osallistuu kaksi suurta ympäristöhuollon toimijaa, Lassila & Tikanoja sekä SITA. Helsingin seudun ympäristöpalvelun tiedottaja Sanna Kondratjeff kertoo Uudelle Suomelle, että nämä kaksi yritystä vastaavat noin 90-prosenttisesti pääkaupunkiseudun jätteiden keruusta.

- Olemme arvioineet, että jätteiden keruusta noin 80 prosenttia tulisi pysähtymään, Kondratjeff sanoo.

HSY vastaa Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan sekä Kirkkonummen jätehuollosta.

Lakon aiheuttamaa suurta vajetta pyritään paikkaamaan ulkopuolisin voimin Kondratjeffin mukaan erityisesti sellaisissa kiinteistöissä, mistä jätteitä kerätään useita kertoja viikossa. Myös Lassila & Tikanoja hoitaisi joitakin osuuksia.

AKT:n koulutus- ja järjestösihteeri Esa Tuominen puolestaan kertoo, että lakon aikana on perinteisesti huolehdittu myös sairaaloiden jätteiden keruusta. Lakossa liitto on Tuomisen mukaan "niin pitkään kuin on tarvetta".

- Ja kun jätevuoret kertyvät, niin kyllä siitä tulee ongelmia, Tuominen toteaa.

Jätehuolto ei ole suinkaan ainoa ala, johon AKT:n mahdollinen lakko tulee vaikuttamaan. Bensiinikauppiaiden liitosta arvioitiin aiemmin Uudelle Suomelle, että lakon kestäessä pitkään bensa voisi loppua asemilta. Myös Kaupan liitto ennakoi, että lakko näkyisi kauppojen hyllyissä jo kahden viikon jälkeen.

Jos neuvotteluissa ei päästä sopuun voi myös bussiliikenne pysähtyä. Kunnallinen liikenne jatkaa normaalisti, lukuunottamatta esimerkiksi Helsingin seudun liikenteen bussireittejä urakoivia Veolia Transportia ja Nobina Finlandia, joista jälkimmäinen liikennöi esimerkiksi Jokeri-linjaa.

Näiden lisäksi Suomen vienti ja tuonti uhkaa tyrehtyä satamien ja ahtaajien lakon vuoksi kokonaan.

- Suomi on ikään kuin saari, kun kaikki tuodaan merta pitkin, niin kyllä tuonti ja vienti pysähtyy, jos satamat seisovat, Tuominen kuvaa.

Hän painottaa, että lakko ei ole mikään itsetarkoitus. AKT vaatii ahtaajille parempaa irtisanomissuojaa ja kuljetuspuolella halutaan Tuomisen mukaan "inhimillisempiä työaikoja". Tämä tarkoittaa työaikojen pidennystä. Tällä hetkellä lyhyin vuoro on 4 tuntia ja 15 minuuttia.

- Kukaan ei halua lakkoa, mutta emme me voi käydä pesäpallomailat kädessä hakemassa konttorista rahaa, jos me haluamme lisää leipämme päälle, Tuominen linjaa.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton kuljetuspuoli uhkaa mennä lakkoon ensi viikon tiistaina. Ahtaajat olisivat menossa lakkoon ensi viikon torstaina, mikäli sovintoon ei päästä.

Tätä ennen postin jakelu voi häiriintyä, sillä Posti- ja logistiikka-alan unioni uhkaa aloittaa Kelpo Kuljetus Oy:tä koskevan lakon torstai-iltana.