Lennoltaan myöhästynyt amerikkalaismatkustaja syyttää Helsinki-Vantaan lentoaseman passintarkastajaa kahden päivän viivytyksestä sekä siitä, että joutui itse ostamaan 1228 eurolla uuden lentolipun.

Asiaa parhaillaan selvittävällä rajavartiolaitoksella ja matkustajalla on erilainen näkemys tapahtumaketjusta. Rajavartioston mielestä mies saapui tarkastukseen liian myöhään.

Amerikkalaismiehen puolesta mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin kirjoittanut Päiviö Kangas kuvailee miehen saamaa kohtelua tylyksi ja epäoikeudenmukaiseksi. Kankaan mukaan mies myöhästyi lennoltaan, koska häntä ei päästetty passintarkastuksen jonon ohi, vaikka häntä kuulutettiin jo nimeltä Lontoon-lennolleen.

Kun matkustaja yritti kuulutuksen perusteella ohittaa jonon ehtiäkseen koneeseen, passintarkastaja käski hänet takaisin jonon hännille. Mies pääsi läpi lennon jo lähdettyä, ja sai uudet liput vasta kahden päivän päähän.

Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja Juha Vuolle kertoo Uudelle Suomelle, että rajavartiolaitos on selvittänyt tapausta kirjoituksen johdosta. Vuolteen mukaan vastaavassa tapauksessa kiireinen jonottaja yleensä päästettäisiin jonon ohi, mutta virallista ohjeistusta käytännöstä ei ole.

Vuolle ei osaa vielä sanoa, miksi kyseisessä tapauksessa ei joustettu.

–Olisivatko kanssamatkustajat suhtautuneet kieltävästi. Yleisen kokemuksen perusteella näin voisi olla, Vuolle sanoo.

Vuolteen mukaan myöhästymisen suurin syy on kuitenkin se, että matkustaja oli itse jo alun perin liikkeellä ”aivan liian myöhään”. Rajavartiolaitoksen mukaan mies saapui ensimmäisen kerran passintarkastuspisteelle vain 35 minuuttia ennen lennon lähtöä. Matkustaja väittää, että hänelle kerrottiin tällöin luukun aukeavan vasta muutamien minuuttien kuluttua.

Koska jonoa ei ollut, hän lähti kahville. Kun hän palasi – oman kertomuksensa mukaan tuntia ennen, rajavartiolaitoksen mukaan vain 18 minuuttia ennen lennon lähtöä –, kopille oli kertynyt pitkä jono.

Vuolteen mukaan kahville lähteminen oli alun alkaenkin omituinen valinta, sillä non-schengen -aulassa oli alkutilanteessa jo avoinna muita passintarkastuspisteitä. Tästä ei otsikolla ”Tylyä kohtelua passintarkastuksessa” julkaistussa mielipidekirjoituksessa mainita mitään.

–Ymmärrämme tietysti, että tällaiset ylimääräiset kustannukset harmittavat, mutta olemme vähän eri mieltä siitä, kuka oli myöhästymiseen syypää, sanoo Vuolle.