Saksan lento-onnettomuuksien ja vaaratilanteiden tutkinnasta vastaava BFU kertoo bulletiinissaan tilanteesta, jossa matkustajakoneen lentäjä sammutti epähuomiossa toisen koneen moottoreista.

Tapaus sattui maaliskuussa Berliinissä, ja konetyyppinä oli Airbus A320. Viranomainen ei kerro, mikä lentoyhtiö oli kyseessä tai paljonko matkustajia koneessa oli tilanteen sattuessa.

Kone oli lähtenyt lentoon Berliinistä, ja pian lentoonlähdön jälkeen ohjaava ohjaaja pyysi monitoroivaa ohjaajaa nostamaan laskusiivekkeet asennosta 2 asentoon 1. (A320:n laipoissa on - hieman mutkia suoristaen - viisi asentoa: ylhäällä - 1 - 2 - 3 ja täydet laipat. Matkalennossa laipat ovat yläasennossa.)

Ohjaaja kuitenkin tarttui kädellään laippavivun sijaan lähellä olleeseen vasemman moottorin käynnistysvipuun ja sammutti sen.

Tarina ei kerro, nähtiinkö ohjaamossa tämän jälkeen niin sanottuja spedemäisiä otsaläpsyjä, mutta lentäjät käynnistivät moottorin uudelleen ja kone jatkoi normaalisti matkaa määränpäähänsä. Yksimoottoritilanteiden hallinta on osa lentäjäkoulutusta.

Tutkinta jatkuu, joten tarkkaa analyysia tapahtuneesta ei ole vielä saatavilla. Asiasta kertoi ensimmäisenä Aviation Herald.

Ohjaamoergonomiassa on aiemminkin kohdattu yllättäviä, mutta esimerkiksi Coca-Colan ja näppäimistön kanssa tuskailevan perusvirtasen näkökulmasta sangen inhimillisiä haasteita. Esimerkiksi alkuvuodesta Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA joutui ohjeistamaan Airbus A350 -lentäjiä varovaisuuteen ohjaamossa, kun selvisi, että nesteen läikyttäminen ohjaamon keskikonsolille voi pahimmillaan johtaa jopa molempien moottoreiden yhtäaikaiseen sammumiseen.

Vastaavasti vuonna 2010 Finnairille sattui vaaratilanne, jossa Helsinki-Vantaata lähestyneen A320-koneen kapteeni ohjeisti perämiestä ottamaan lisää laskusiivekettä, mutta perämies käänsi vipua väärään suuntaan ja otti siivekkeet sisään. Kone teki ylösvedon ja tuli myöhemmin normaalisti laskuun.