Suomen lentokenttien palveluista vastaava Finavian tytäryhtiö Airpro on julkistanut tietoja henkilöstönsä palkoista lentoliikennettä haittaavan lakon vuoksi.

Airpro sanoo tiedotteessaan, että vakituisen kokoaikaisen työntekijän keskiansio oli viime vuonna 2700 euroa kuukaudessa. Laajalla moniosaajan työnkuvalla keskiansio kohosi yli 3000 euroon kuukaudessa.

Airpro toteaa, että sen palvelualan ammattilaisten ansiot ylittävät EK:n ansiotasovertailun mukaan muun muassa kiinteistönhoitajien, matkailu- ja ravintolapalveluiden, kaupanalan varastotyöntekijöiden ja kaupanalan työntekijöiden ansiotason. Kuntatyönantajien ansiovertailun mukaan Airpron taso on kilpailukykyinen myös terveydenhuollon hoitotyöhön verrattuna.

–Airpron ansiotaso on myös korkeampi kuin vartiointialan työehtosopimuksessa, joita kilpailijamme turvatarkastustehtävissä pääasiallisesti käyttävät. On esitetty, että myös Airpron tulisi noudattaa vartiointialan työehtoja, vaikka ne johtaisivat henkilöstöllämme kokonaisuutenaan heikompaan ansiotasoon sekä esimerkiksi vapaapäivien toivominen ja rytmitys muuttuisi työehtojen rakenteiden takia jäykemmäksi, Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula sanoo.

Airpro työllistää 16 lentoasemalla eri puolella Suomea noin 1300 henkilöä. Henkilöstön keski-ikä yhtiössä on 32 vuotta, Helsinki-Vantaalla selvästi tämän alle. Airprolla on voimassa oleva yrityskohtainen työehtosopimus, joka on solmittu suurta osaa yhtiön työntekijöistä edustavien JHL:n, Pardian ja Pron kanssa.

Huomenna maanantaina alkaa Ilmailualan unionin IAU:n työnseisaus, joka koskee IAU:n jäseniä, jotka työskentelevät Airpron turvatarkastus-, matkustajapalvelu-, travel service sekä aula- ja ramp-toiminnoissa. IAU on ilmoittanut myös tukilakoista. Työtaistelut kohdistuvat Helsingistä lähtevään lentoliikenteeseen, jonne Airpro Oy toimittaa matkustamohenkilökuntaa. Työtaistelutoimet ovat haitanneet lentoliikennettä jo tänään sunnuntaina.

–Teemme yhdessä yritysasiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa kaikkemme, että lentoliikennettä vakavasti uhkaavien lakkojen vaikutukset jäisivät mahdollisimman vähäisiksi. Ponnisteluista huolimatta ulkopuolisiin yhtiöihin laajentuvan lakkoilun vaikutukset tulevat valitettavasti näkymään lentoliikenteessä muun muassa viiveinä ja jopa lentojen peruutuksina. Olemme tästä hyvin pahoillamme, sillä tiedämme, että sujuvan lentoliikenteen häiriintymisellä on vakavia vaikutuksia liike-elämälle, yhteiskunnan muille toimijoille ja kotitalouksille. Lakkojen laajentumisen taustalla ulkopuolisiin yrityksiin lienee se, että perjantaina pelkästään Airprohon kohdistunut lakkoilu ei käytännössä vaikuttanut lentoliikenteeseen, Hattula kommentoi.

Valtakunnansovittelija Minna Helle kuvaili perjantaina tilannetta vaikeaksi. Sovittelu jatkuu tiistaina.

–Osapuolten näkemyserot ovat niin suuret, ettei ratkaisun löytymiselle ole juuri nyt minkäänlaisia edellytyksiä. Kaikki mahdollisuudet on tällä erää haravoitu. Tilanne on erittäin vakava. Sovittelijalla ei ole valtuuksia pakottaa osapuolia sovintoon. Sovittelija pystyy ehdottamaan ratkaisuja vasta, kun edes jotakin yhteistä maaperää löytyy neuvottelun kautta, Helle sanoi tiedotteessaan.

Työ- ja elinkeinoministeriö siirsi työnseisauksia kahdella viikolla helmikuussa.

Finnair julkisti aikaisemmin sunnuntaina listan lakon vuoksi peruttavista lennoista.

Lue lisää:

Näin lakko vaikuttaa Finnairiin: katso lista perutuista lennoista

Ministeriö siirtää hiihtolomia uhanneita lakkoja