Löytyykö lompakostasi lentoyhtiön kanta-asiakaskortti, joka on samalla myös luottokortti? Nämä luottokortit ovat suoranaisia rahakoneita lentoyhtiöille, uutisoi Bloomberg Kauppalehden mukaan.

Esimerkiksi American Airlinesille, joka tarjoaa asiakkailleen Citigroup-pankin luottokorttia tai Delta-lentoyhtiölle, joka tarjoaa asiakkailleen American Express –luottokorttia, näiden korttien yleistyminen on suoranainen siunaus. Lentoyhtiöt tienaavat jokaisesta myymästään lentomailista 0,15-0,25 dollaria.

Lentoyhtiöt tekevät uusille aloille levittyvillä kanta-asiakasohjelmilla nykyään hyvää katetta ja niiden arvo on kasvanut merkittävästi lentoyhtiöiden yhdistyessä. Alaska Airlines alkoi tänä vuonna sitoa pieniltä osin työntekijöilleen maksettavia bonuksia siihen, miten hyvin se saa myytyä asiakkailleen lentoyhtiön tarjoamaa Bank of America –pankin luottokorttia.

Pankeille nämä korttiomistajat ovat kullanarvoisia asiakkaita, sillä heidän tulonsa ovat tyypillisesti keskimääräistä korkeammat ja he kuluttavat korttien luottoa keskimääräistä enemmän, mikä tuo tuloja pankeille. Lisäksi heillä on yleensä hyvät luottotiedot, mikä vähentää pankkien luotonantoon liittyviä riskejä.

Suurimmat yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt saavat tällä hetkellä tuloja pääasiassa kahdella eri tavalla. Tuloja kertyy edelleen perinteiseen tapaan eli niin, että lennot buukataan niin täyteen kuin mahdollista ja asiakkailta kerätään lisämaksuja esimerkiksi matkatavaroista sekä lennoilla tarjoiltavista ruuista ja juomista.

Toinen tapa on bonusohjelmat, joita lentoyhtiöt myyvät niin suurille pankeille kuin muillekin yhtiöille, kuten esimerkiksi autonvuokraajille ja hotelleille.

Bonusohjelmista saatavat tulot ovat kasvaneet niin paljon, että joillakin lentoyhtiöillä, kuten esimerkiksi American Airlinesilla ne tuottavat jo yli puolet kaikesta yhtiön liikevoitosta.

Lähde: Kauppalehti