Bryssel

Kuljetusliikenteen kilpailun säännöt tasoittuvat EU:ssa.

Uudessa liikkuvuuspaketissa puututaan muun muassa kuljettajien ajo- ja lepoaikoihin, liikennelupiin eli muun muassa kabotaasiin ja sääntöihin siitä, että työstä maksetaan paikallisen tason palkka.

Paketin tavoite on estää työehtojen polkeminen ja tasata pelikenttää länsi- ja itäeurooppalaisten yritysten välillä.

LUE SEURAAVAKSI:

Euroopan parlamentti antoi viime torstaina viimeisen siunauksen liikkuvuuspaketille, jota on työstetty EU:ssa kolme vuotta. Ministerit hyväksyivät paketin puolestaan jo keväällä.

Kun Itä-Euroopan maat liittyivät Euroopan unioniin vuonna 2004, kuljetusalan markkinat muuttuivat. Muutos toi mukanaan lieveilmiöitä: Pienipalkkaiset itäeurooppalaiset kuljettajat viettävät kuukausia rekoissaan käymättä kotonaan. Länsieurooppalaiset ovat perustaneet postilaatikkoyrityksiä Itä-Eurooppaan hyödyntääkseen alhaista palkkatasoa.

Kokoomuksen Henna Virkkunen työsti tällä kaudella kuljetus- ja lepoaikoja. Hän pitää tärkeänä suomalaisyrityksille, että EU:ssa on yhteiset pelisäännöt.

Suomea koskettaa eritoten se, että pitkät laivamatkat voidaan tulevaisuudessa laskea lepoajaksi eikä maihin tullessa tarvitse levätä.

”Suomesta suurin osa kuljetuksista lähtee lähes saman tien pitkälle laivamatkalle. Näin saadaan tehostettua ja nopeutettua kuljetusketjua.”

Tärkeää on myös se, että ajoaikaa voi jatkaa enintään kaksi tuntia, kun suuntana on koti. Suomessa välimatkat ovat pitkät.

LUE SEURAAVAKSI:

Virkkunen sanoo, että myös pakettiautoilla tehtävä kuljettaminen tulee sääntöjen piiriin, mutta vasta vuonna 2026.

Kuljetusyrityksiä edustava Pasi Moisio FinMobilitystä sanoo, että tärkeää on myös kabotaasiliikenteen neljän päivän karenssi.

”Hyväksytty paketti vahvistaa kuljetusalan sisämarkkinoita sekä takaa reilumman ja tasavertaisen kilpailun.”

LUE SEURAAVAKSI:

Vastedes kuljetusyritysten on annettava työntekijälle mahdollisuus palata kotiin säännöllisesti kolmen, neljän viikon välein. Pakollista viikoittaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa kuten nykyisin.

Kabotaasia voi tulevaisuudessa tehdä kolme toimitusta viikon aikana, minkä jälkeen on poistuttava maasta neljäksi päiväksi.

Kabotaasi ja kansainväliset kuljetukset, pois lukien kahdenväliset, tulevat lähetettyjen työntekijöiden direktiivin piiriin, jolloin kuljettajalle pitää heti maksaa paikallisen tason palkkaa.

Lakipaketilla halutaan torjua postilaatikkoyritysten käyttöä. Kuljetusyrityksen pitää osoittaa, että se toimii aktiivisesti maassa, johon se on rekisteröity. Sääntöjä valvotaan älykkäillä ajopiirtureilla.

LUE SEURAAVAKSI: