Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto ei puhuisi vielä Suomen ruokakaupan uusjaosta tai suuresta murroksesta. Silti saksalaisketju Lidlin kasvu ravistelee päivittäistavarakauppaa, Luoto myöntää.

Analyysiyhtiö Nielsen arvioi maaliskuussa, että Lidlin hallussa oli vuonna 2013 jo noin 6,6 prosenttia Suomen päivittäistavaramarkkinasta. Luodon mukaan Päivittäistavarakauppa ry:ssä arvioidaan, että Lidlin markkinaosuus voi todellisuudessa olla tätäkin suurempi.

Nielsen kokoaa lukunsa päivittäistavarakaupan myymälärekisteristä, jonka tiedot kootaan yhdessä kauppojen kanssa. Lidlin markkinaosuus on kuitenkin arvio eri tietolähteistä, ei myymälärekisteristä.

–Mitä Lidl on itse kertonut lukujaan, niin kasvu saattaa hyvinkin olla vielä Nielsenin arviotakin isompaa, Luoto sanoo Uudelle Suomelle.

Päivittäistavarakauppa ry:n omat arviolaskelmat julkaistaan myöhemmin.

Suomen koko päivittäistavarasektorin myynnin arvo kasvoi edellisvuodesta 3,2 prosenttia vuonna 2013. Lidl puolestaan kasvatti liikevaihtoaan edellisellä valmistuneella tilikaudellaan – maaliskuusta 2012 helmikuuhun 2013 – huimat 16 prosenttia. Toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoi viikonloppuna Ilta-Sanomille, että tämän vuoden helmikuussa päättyneellä tilikaudella kasvu oli vielä nopeampaa kuin edellisellä. Tilinpäätös on kuitenkin kesken.

– Päivittäistavarakauppaan ne ovat tosi kovia kasvulukuja, Kari Luoto kommentoi Lidl-johtajan paljastusta.

Luodon mukaan kasvun tekee vielä merkittävämmäksi se, että Lidl ei juuri ole avannut uusia liikkeitä vaan kasvu tulee olemassa olevista yksiköistä.

–Sen kasvu on nyt selvästi nopeampaa kuin aiemmin, Luoto lisää.

Vaikka isojaosta on Luodon mielestä vielä liian aikaista puhua, on Lidlillä periaatteessa kykyä jopa haastaa Suomen markkinan hallitsijat, 45,7 prosentin S-ryhmä ja 34 prosentin Kesko.

–Tulee haastamaan. Lidlin globaali yrityskoko on sellainen, kun heillä on noin 10 000 myymälää ympäri maailman, että he kykenevät siihen, Luoto sanoo.

Käytännössä Lidl on jo noussut neljännen suuren tekijän, Suomen Lähikaupan, rinnalla tai jopa ohi. Nielsenin arviossa Suomen Lähikaupalla oli vielä pieni etu noin seitsemän prosentin markkinaosuudella. Suomen Lähikaupan osuus kuitenkin supistui, kun taas Lidlin osuus kasvoi 1,1 prosenttiyksikköä.

Luodon mukaan Lidlin globaali myyntivolyymi on noin 90 miljardia Yhdysvaltain dollaria eli noin 68 miljardia euroa. Koko Suomen päivittäistavaramyynti oli viime vuonna 16,55 miljardia euroa.

–Resursseja haastaa siis on, Luoto arvioi.

Nordea-pankin tutkimusjohtaja Aki Kangasharju arvioi äsken Uuden Suomen haastattelussa, että Lidlin menestys on hyväksi Suomen päivittäistavarakaupan kilpailulle – ja siten kuluttajien etu hintakilpailun vuoksi.

–Nyt Lidlin markkinaosuuskin on kasvanut, mikä on rohkaiseva merkki, Kangasharju sanoo haastattelussa.