Perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen arvostelee hallitusneuvotteluissa alustavasti sovittua oppivelvollisuuden pidentämistä ja huomauttaa, ettei hanke toimi, jos nuorilla ei ole opiskelumotivaatiota.

Hallitusneuvotteluita vetävä sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne kertoi aikaisemmin perjantaina, että neuvotteluissa on päästy sopuun oppivelvollisuuden pidentämisestä koskemaan toisen asteen koulutusta eli lukiota ja ammattikoulua.

”On tärkeää, että nuori kannustetaan opin tielle lukioon tai ammattiopistoon. Pakolla se ei kuitenkaan onnistu. Ilman todellista opiskelumotivaatiota oleva nuoren kohdalla pakko ei toimi. Nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn olisi tehtävä muita toimenpiteitä ja tarjottava innostavia porkkanoita”, Juvonen kommentoi tiedotteessaan.Yksi tärkeimmistä asioista olisi hänen mukaansa ”ottaa koppia” nuoresta koko koulun käynnin ajan.

”Erityisesti se korostuu yläasteelle siirryttäessä eli seitsemännellä luokalla. Kouluissa tulisi olla henkilöitä, joille nuori voisi purkaa tuntojaan. Se ei ole yleensä opettaja, vaan kaveripiiri, joissa asioita puhutaan. Koulumaailman tueksi tulisi olla matalan kynnyksen toimijoita ja he voisivat olla vaikkapa juuri psykiatrisia sairaanhoitajia tai nuoriso-ohjaajia. Tällaisilla toimijoilla voisi olla myös ennaltaehkäiseviä vaikutus koulukiusaamistilanteisiin”, Juvonen esittää.Opiskelumotivaatiota hakeville tulisi Juvosen mukaan olla myös ns. kymppiluokkia tarjolla ja ne voisivat olla ammattiopistojen yhteydessä.

”Silloin nuorelle syntyisi malli, jota hän kenties lähtisi seuraamaan. Kun kavereita löytyisi ammattiopistosta, se kannustaisi nuorta myös itse parantamaan omaa otettaan opiskeluun. Ammattiin opiskelevat toimisivat näin myös roolimallina opiskelijalle. Kymppiluokan ei tule olla rangaistus vaan kannuste. ”

Lue myös: Opettaja epäilee Antti Rinteen hanketta: ”100 miljoonan satsaus väärään paikkaan”

Myös toimitusministeristön opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) on arvostellut hanketta.

”Jos uusi hallitus haluaa perustaa työnsä tutkittuun tietoon, vaikuttavimmat koulutusinvestoinnit tehdään varhaisiin vuosiin. Oppivelvollisuuden pidentämisen hinnalla saisi pika-arviolla kaksivuotisen esiopetuksen koko ikäluokalle ja tuhat erityisopettajaa lisää toiselle asteelle”, hän tviittaa.

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah puolestaan moittii oppivelvollisuuteen suunniteltu pidennystä bulkki-ratkaisuksi, joka ei korjaa perusongelmia. Hän epäilee myös, että oppivelvollisuuden pidentäminen toiselle asteelle oli sdp:lle kynnyskysymys.

”Koulutus varmasti kaipaa lisäpanostuksia, mutta hallitusohjelmassa mennään nyt kalliin bulkki-ratkaisun taakse, joka ei korjaa lasten ja nuorten kouluttautumisen todellisia ongelmia”, hän sanoo KD-lehdelle.

Oppivelvollisuuden pidennys on saanut myös tukea, sillä esimerkiksi Talouspolitiikan arviointineuvoston raportissa todettiin, että pidennys voisi ehkäistä syrjäytymistä ja lisätä työllisyyttä.

Lisää aiheesta:

Lukiolaisperhe hyötyy jopa 900 €/vuosi – Rinteen hanke voi maksaa yli 100 miljoonaa euroa vuodessa

Palkittu matematiikan opettaja: ”Miksi lähtöoletuksena on nykyisen oppikirjabisneksen pyörittäminen?”