Rallin maailmanmestaruustaistelu 2018 ratkeaa vasta marraskuussa Australiassa ajettavassa kauden päätöskisassa. Sebastien Ogier ajoi sunnuntaina päättyneessä Katalonian rallissa toiseksi ja johtaa MM-sarjaa kolmen pisteen erolla neljänneksi ajaneeseen Thierry Neuvilleen.

Mestaruudesta taistelee myös Ott Tänak, joka oli Kataloniassa vasta kuudes. Jos Tänak voittaisi Australiassa ja Ogier sekä Neuville keskeyttäisivät, olisi Tänak mestari.

Voittoon Kataloniassa ajoi yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb, joka kisailee MM-ralleissa enää satunnaisesti. Jari-Matti Latvalan taistelu Katalonian MM-rallin voitosta kuihtui lopulta harmittavaan rengasrikkoon. Niinpä suomalaisten valopilkuksi kauden toiseksi viimeisestä osakilpailusta jäi Kalle Rovanperän suoritus.

Latvala ei ollut lopulta onnettaren suosiossa. Kisan toiseksi viimeisellä erikoiskokeella miehen Toyota lipesi sen verran leveäksi ajolinjalta, että rengas kosketti kaidetta, hajosi ja pakotti Latvalan nilkuttamaan maaliin autollaan.

Jos tapaus oli harmittava Latvalan itsensä mielestä, se oli sitä vielä enemmän Toyotan näkökulmasta, sillä tiimillä oli mahdollisuus lisätä johtoasemaansa valmistajien MM-sarjassa.

Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan pahin vihollinen, Hyundai hiipi jokusen pisteen lähemmäksi sarjatilanteessa. Kaikki on yhä auki, ja mestaruudet jaossa kauden päätöskisassa Australiassa.

- Tämä laji on fantastinen silloin kun on tilanteessa, jossa itsekin tänään olin. Silloin pitää taistella. Olen todella pahoillani virheestäni tiimin puolesta. Näin voi käydä kun taistelee jokaisesta sekunnin kymmenyksestä.

Latvalan tiimikaveri Esapekka Lappi oli lopputuloksissa Latvalan edellä seitsemäs. Eroa kärkeen tuli 1.16,6 minuuttia.

- Varmasti jotkin muut asiat merkitsevät, mutta ainakin toimme auton maaliin. Pääsin ensimmäistä kertaa maaliin täällä, ja ensi vuonna yritän tietysti ajaa paremmin, pettynyt Lappi tuumaili.

Kisan yhdenneksitoista ehti Teemu Suninen, jonka kokemus erityisesti märästä asfaltista oli ennen rallia todella rajallinen.

- Sanoisin, että opin ajamaan märällä tämän kisan aikana. Luulenpa, että kuivalla kelillä ajoni oli hyvää, mutta ajotekniikkaa pitää silti vielä kehittää, Suninen tiesi.

Päivän ja kilpailun onnellisin suomalainen oli Kalle Rovanperä, joka ajoi 8,5 sekunnin erolla WRC2 -luokan ykköseksi. Taakse jäi erittäin kokenut Jan Kopecky, joka tavallisesti menee asfaltilla menojaan, mutta tuli nyt 18-vuotiaan tallikaverinsa kukistamaksi.

- Tämä oli hieno ralli. Ei se märkä asfaltti sitten niin ylivoimaisen haastavaa ollutkaan. Kovaa sai ajaa, mutta suorituksemme riitti voittoon, vaikka perjantaina iskunvaimentimien rikkoutuessa meni jonkin verran aikaa.